Pont a napokban számolgattam, hogy utca töltőről töltve (~200 Ft / kWh) abszolút nem éri meg az elektromos. A Tesla olyan 15 kWh / 100 km fogyasztást tud (3000 Ft/100 km), az pedig semmivel nem kedvezőbb már üzemanyagban mint nálam ha közepesen fillérbasszer módon (5 lit / 100 km, ~3000 Ft /100 km).
Saccperkábé számok persze, de azt hiszem lejön a lényeg.
Annak esetleg megérheti aki otthonról tölt államilag dotált árammal, de ha mondjuk minden nap ingázik vagy megy 100 km-t, akkor simán kimeríti a reszicsökkentett áramkeretét és a háztartási fogyasztása lesz majd piaci áras.
Maximum a karbantartáson tudna spórolni, ami elektromosnál kevesebb, de ott se nulla és nem jelentős összeg a spórolás.
Ezt viszont szerintem bőven meghaladja az elektromos vagy a PHEV felára..
Extremitásokat (pl. valami nagy lökettérfogatú klasszikus V6, V8 benzinmotor) leszámítva én már nemigen hiszek a tuti közlekedési megoldásokban.
Igen; voltak a Golf, Passat, A4 TDI-k, 1.5 D Citroenek stb, amik olcsón üzemeltek, s beváltabb megoldások voltak, mint pár kortársuk.
Csak hát ezeket a piac a vételárban árazta be.
No meg ezek is akkor voltak tuti megoldások az előbbit kompenzálandó, ha pl. okosba', munkahelyről volt az üzemanyag, motorolaj, vagy okosba a karbantartás/szerelés.
Vannak munkatársaim, akik már mindent kipróbáltak.
Mindent is, egy példa közülük.
III-as Golf, Passat TDI-ket, amik addig voltak rentábilisak, amíg volt okosba ugye nafta.
...aztán persze mégiscsak kiderült, hogy ezek már a Föld - Nap távolságot is megjárták, tehát kuka
- Gömbölyű 121-es Mazdákat - évente cserélve...
- Gagyi kínai elektromos robogó (villanyszerelő, munkahelyen töltötte), ami fél év után már hazafele nem ment fel a dombra; lehetett tolni...
- dízel Aixam 400. Másfél millióért... Ugye a 400 az a kilogramm, akár lehetne jó is, ha repipari minőségű lenne.
Ehelyett filigrán és hitvány zártszelvényből tákolt váz, amire direktben van lecsavarozva a kettő hengeres dízel rázógép.
Egy év alatt ráment másik millió.
- Klasszik robogó, meglepő módon nem akkora pl. a futásteljesítménye a gumiknak, mint egy autón.
Haza fele esőben átázni, megfázni, gyógyszereket venni, s máris bukó a havi spórolás.
Aztán plexitákolmányos, ablaktörlős Honda robogó - ami fentről véd az esőtől, de oldalról pont beforgatja...
- Elektromos roller.
Na az tényleg jó ötlet volt.
...leszámítva a bokatörést hazafele, ami ugye nem a legrövidebb úton történt (mentő), tehát az emelt összegű táppénz bukó, no meg a délutáni maszek munkák is a nyári szezonban.
Azóta mindenféle romos használt autót cserélget (Pedig volna pénze akár újra is, de ha venne egy öt éves autót, még talán az lenne a legoptimálisabb pont a jelleggörbén, de ő egyszerre annyi pénzt nem ad ki, ugye mindenki a maga szintjén nyomorog).
Most H-s Astrát vett, mert olcsó, meg Opel sohse kop el, csak valamiért ne zabálná azt a fránya olajat...
Amikor meg mondom neki, hogy egyszer vegyen valami normális átlagos tucatautót, ami körül nincs a csalóka, hamis fényű glória, ami 15 évig kihúzná nála dráma nélkül, attól olcsóbban semmit nem üzemeltetne, akkor meg csak legyint, hogy olyan nincs.