Amikor a 10-es évek közepén Miskolcról Budapestre és 60 kilométeres környékére jártam az egyik kórház ügyeit intézni - ahogy régebben is megírtam - általában alkalmanként 13-16 címmel , amiből 4-6 mindig új volt (ez végül összesen 250 cím volt), s persze csak lapozós térképpel, akkor meglehetősen az idő és a sorrend szorításában voltam.
Hiszen a laborvizsgálati anyagokat, az aznap elkészülő javításra váró orvosi műszereket a lehető legkorábban kellett eljuttatni a speciális laborokba, viszont pl. a hőfokérzékeny laborreagens vegyszereket, az utazást nehezen tűrő megjavított vagy új orvosi készülékeket a legkésőbb felvenni, sokszor ugyanazon a környéken naponta kétszer járva.
Közben belvárosi hivatalok, lehetetlen helyen levő vállalkozások, persze időpont kívánságokkal, meg nekik egyórás ebédidővel, na és persze pl. Alsónémedi, Szentendre, Tatabánya, Gödöllő (az utóbbinak persze sohase volt jó a reggel vagy a délután...).
Túl korán nem tudtam indulni, mert a vinni valókat műszakkezdéskor adták át (meg kellett várni, hogy a khm. hogy is mondjam, HIV-pozitív be méltóztasson fáradni a vérvételre), viszont délután már várták a cuccokat, mert álltak a laborautomaták, meg a hitelesítőizotópnak ketyegett a felezési ideje...
S ezt egy 115 lovas Renault Trafic-al, ami tud menni, de azért nem az autópálya belső sáv dózere.
Az oda-vissza úton volt időm fejben számolgatni (mondom; soha nem használtam GPS-t, nem volt időm ilyen úri huncutságokra), hogy ha ennyivel megyek, akkor mikor érek Miskolcra, ha meg tízzel többel, akkor mikor.
Na ekkoriban lassultam le.
Budapesten járva nem nyersz, maximum egy lámpaváltásnyit, ha taposod.
Mennyi az?
1 perc?
Autópályán meg nyersz húsz percet?
Esetleg. Ha nem jön sávlezárás, meg a baleset miatti összetorlódás.
Beérve Miskolcra meg tankolás.
Ha tapostad neki, akkor telibe verve a szélvédő bogártetemekkel, amit még aznap célszerű levakarni, a taposás miatt meg tovább tart a tankolás.
A kasszánál előtted variál a bonyolult vásárló.
...s közben még ott áll az a kupé BMW is, aki tőgázzal ment el melletted kétszer, csak közben megállt fáradt olajat leengedni, kávézni, regenerálódni (mert az agy nem hülye; kér, égeti az energiát a nagy tempójú vezetés miatt).
Mennyit nyersz 30 kilométeren a mai forgalomban?
Pár percet?
S ha nem nyersz, mert órákig helyszínelnek?
A mai huszonéveseknek szoktam sorolni a (a vén ötvenes), hogy még a nyolcvanas évek is teljesen más volt.
Nem voltak autópályák (volt az a három torzó...).
Mindenkinek kézi váltós kocsija volt, rövid utolsó; személyautókon negyedik fokozatokkal.
S emiatt mindenki az autójának az utazójával akart menni.
Az országutakon tetű lassú szívódízel teherautók (pótkocsival!), Barkasok, Zsukok, Nysák, ezek mentek 50-70 közötti tempóval.
A hetente egyszer vezető - szigorúan kalapos - Trabantosok, Skodások, stb., ők mentek 70- 80-al.
S voltál te, akinek bejött az élet, mert Ezeröcsije volt, vagy Nagypolákja. Az előbbinek 90-100 volt az utazósebessége, az utóbbinak meg 3800-as fordulaton 110 km/h volt!
Te voltál vele a Millennium Falcon a többi kocsi között...
Ha meg a lassabb tempójúakkal voltál kénytelen menni, akkor azt érezted, hogy nem haladsz, a motor sem ott forog, ahol él, s az őskori karburátoros, dús keverékes motor is alig eszik kevesebbet.
S igen; 110 helyett 50-el beszorulni egy pótos IFA motoros ZiL mögé, az azt jelentette, hogy dupla annyi idő alatt érsz oda.
...hát mindenki taposta neki, akinek többje volt, mint 60 lóerő, ha nappal volt, ha éjszaka...
Ha meg esett az eső, akkor még gyorsabban, csak legyél túl rajta, minél hamarabb.
Igen; én is.
Megúsztam; nem ütköztem vaddal, nem ütöttem el részeget, bringást, gyereket, nem karamboloztam.
Most a teherautó is jobban gyorsul, mint a nyugdíjas az óvott Suzukijával, s országúton ő is 90-el megy.
Ráadásul tele vannak az országutak is autókkal- szó nincs saját tempóról.
Akkor van értelme sietni?
Amikor így visszább vettem, akkor egy időben az akkori saját autóm hátsó szélvédőjére csináltattam (akkoriban volt nagy divat az üzengetős rendszám formátum a hátsó szélvédőn) egy levonót (nem borsodiaknak; matricát) ezzel a felirattal:
Rohanni? Minek!?
Aztán a műszaki vizsgabiztos, mint a közlekedésre veszéjes elemet, leszedette.
Úgyhogy srácok; nyugoccság' van.
Érjél oda.