1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szállítógépek váltása a MH-nél

Diskurzus a(z) 'Szállító repülőgépek' témában - Batka által indítva @ 2013. február 17..

  1. blogen

    blogen Well-Known Member

  2. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Szerintem is meg lesz az az MRTT átalakítás. Túlzottan adja magát az ügy.
    Ugyanakkor szerintem ez per pillanat még nem aktuális. Ebben az ügyben szerintem kb. 2-3 év múlva lesz változás. Amikor a Covid járvány le fog csengeni.
    Így viszont nem lesz gond a civil és katonai funkciók keveredése.
    Addig viszont nagyon sok meló lesz. Csak a vakcina szállítások irtózatos forgalmat fognak generálni. Akinek meg már freighter-e van, annak előnye van, mert lényegesen többet tud elszállítani ugyan azon a típuson. Igazság szerint érdekes, hogy a Quatar Airways pont most passzolja le ezeket a gépeket.
    Az Airbus állítólag nagyon ráfekszik a gépek átalakítására. Mármint az utasszállítóból teherszállítóvá alakításra.
    Ha esetleg lecseng a teherszállító biznisz, akkor meg gyakorlatilag kötelező lesz az MRTT konverzió, és szépen betoljuk a közös MRTT flottába a gépünket.
    Különben, attól, hogy a freighter megkapja az utántöltési funkciókat, nem törvényszerű, hogy neki személyszállítani is kellene. Nem lesz klasszikus MRTT, de legalább fillérekért megoldják. Alapvetően a Honvédségnek nincs is szüksége a személyszállítási funkcióra. Arra ott vannak az A319-esek.
     
    SilvioD and Ocses like this.
  3. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Még annyit tennék hozzá, hogy ez a gép szerintem úgy került a rendszerbe, hogy nem ez volt tervezve.
    Tegnap olvasgattam végig azt a Honvédelmi Bizottsági ülést, amelyiken Korom Ferenc kinevezését tárgyalták.
    Érdekes volt így utólag visszaolvasni, de ott konkrétan egy harmadik A319-esről volt szó! Nem arról, hogy akkora gép, hanem hogy AZ!
    Hogy mégis a Magyar Állam egy A330-200F-et vesz az a Covidnak köszönhető. Azzal, hogy gyakorlatilag kaptak egy már 2/3-ban MRTT-t töredékáron, miközben a civil vonalon üzemeltetve a költségének egy részét vissza is hozza, az azért egy eléggé üres kapus helyzet. Ráadásul a jelen helyzetben a pilóták kérdése is pillanatok alatt megoldható. Az átalakítás utáni időkre meg - ha addig nem is sikerült lőni magunknak - ezalatt az idő alatt ki lehet képezni magyar személyzetet is.
    Ez egy nagyon WIN-WIN szitu - szerintem.
     
    kamm, marton, alfa74 and 1 other person like this.
  4. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    És visszatérve a 3. A319 kérdésére:
    Azt gondolom, hogy a 3. gép az nem a másik kettő - csapatszállító, VIP - funkcióját kapta volna. Hanem megkapta volna a még fejlesztés alatt lévő M3 csomagot. (AEW&C, SIGINT, VIP)
    Amennyiben átkerül az A330-as a Légierőhöz az MRTT átalakítás után, akkor már ugye elvileg csapatszállításra is alkalmas lesz. Tehát az egyik meglévő A319-es kikerülhet az eddigi feladatok alól, és mehet M3 átalakításra.
    Meglátjuk....
     
    alfa74 and Blitz97 like this.
  5. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Nem 1-et, hanem 2-öt kellett volna venni. Az már képesség. Egy meg nem.. És igen a Gripenekhez elég a koalíciós tankerképesség. Soroljam, fel hány NATO országnak nincs, csak koalíciós szinten. Én mindig a tankolási képesség fenntartása mellett voltam/vagyok a harci gép szinten, dedikált tankergép, vegyes gép szinten most már nem, mióta megvettük a A319 és A330-ast. Egyszerűen olyan légierős igény sincs amit ne lehetne koalíciós helyzetben végrehajtani.. Persze lehet jönni, majd a Román 16-sok ellen stb milyen jól jó, (Egyetlen ilyen helyzetet ismerek, ukrán-magyar konfliktus, mert ebben az esetben tuti nem lenne a nemzetközi szervezetektől sem utántöltés és a C17 sem repülne magyar érdekek miatt).. Egy százados harci gépfliottához a világ egyetlen országa sem tart fenn tankerkapacítást. Még légtér ellenőrzőt sem.
    A rámpás technikáról annyit, hogy nincs rá szükség a fentiek miatt. Irnak itt többen, hogy vészhelyzetben nem lesz gép. Milyen vészhelyzet az amit nem magyarországon kell megoldani saját államhatárainkon belül és nehéztechnika szállítása szükség. És ha nehéztechnika szállítása tényleg szüksége, akkor 1-2 BTR/IFV, vagy tank átszállítása mekkorát lendít ezen (ez netto marhaság). Európában a nehéztechnikát vasúton szállítják. A COVID-os válaszokat is marhaság, mert a A330-as (hátha még kettő lenne), az annyit gyógyszert, vakcinát stb. tud szállítani amennyit az MRTT.. A hütés kérdésében sincs különbség..
     
    fishbed, migfun and Parapitecus like this.
  6. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Alapvetően egy 8 gépes szállító flotta (2-319, 1-330 MRTT, 2-Falcon, 3- rámpás) esetén nem a gépeket kell szigorúan véve duplázni/triplázni, hanem egy-egy képességnek kell redundánsan rendelkezésre állni.
    Milyen funkciókra gondolok?
    Csapatszállítás: 2-319, 1-330, végszükség esetén a rámpások, MNAU
    VIP: 2-319, 2-Falcon
    Teherszállítás: 3-rámpás, 1-330, SAC, SALIS, MNAU, végszükség esetén 2-319
    Légi utántöltés: 3-rámpás, 1-330MRTT
    EÜ - vészhelyzeti kiürítés: 2-319, 1-330MRTT, 3-rámpás, MNAU
    Ejtőernyős dobás: 3-rámpás, SAC, MNAU
    ELINT, SIGINT: ha tényleg megcsinálnák az A319-es átalakítását, akkor pár komolyabb felderítő drónnal kiegészülve komplett megoldást adhatna. Ezeknek szerintem nem kell különben sem szigorú redundanciát tartani.

    Az, hogy a te fejedben mi él a nehéz technika szállításával kapcsolatban az szerintem tök mindegy. Nyilvánvalóan a Honvédség vezetői nem osztják az érveidet.
    De mondjuk gondolj már bele, hogy mi lesz akkor, amikor véget érnek az iraki, és az afgán missziók. Hogy nem fognak a katonáink seggrepacsit játszani itthon a Bakonyban, abban biztos vagyok.
    Nyugodt lehetsz benne, hogy onnantól mennek a srácok Afrikába. Oda viszont már nem lesz ott a NATO (amerikai) védernyő.
    Az európai országok a szállítási kapacitások terén viszont nagyjából 40-50%-kal vannak lemaradva a szükségestől. Kitől fogjuk ott majd elvárni, hogy ellássák a srácokat? Ezen szállítások sem ingyen vannak ám. Akkor miért ne inkább nekünk fizessenek az olyanok, akiknek nincsen megfelelő kapacitásuk?
     
    kamm, alfa74, SilvioD and 1 other person like this.
  7. borisz

    borisz Well-Known Member

    Az önvédelmi berendezéseket meg már régen be kellett volna kalapálni az utasszállítókba. Ha az első sztrela lekapja, akkor a hajunkra kenhetjük.
     
    arcas and migfun like this.
  8. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Az, hogy a te fejedben mi él a nehéz technika szállításával kapcsolatban az szerintem tök mindegy. Nyilvánvalóan a Honvédség vezetői nem osztják az érveidet.
    De mondjuk gondolj már bele, hogy mi lesz akkor, amikor véget érnek az iraki, és az afgán missziók. Hogy nem fognak a katonáink seggrepacsit játszani itthon a Bakonyban, abban biztos vagyok.
    Nyugodt lehetsz benne, hogy onnantól mennek a srácok Afrikába. Oda viszont már nem lesz ott a NATO (amerikai) védernyő.
    Az európai országok a szállítási kapacitások terén viszont nagyjából 40-50%-kal vannak lemaradva a szükségestől. Kitől fogjuk ott majd elvárni, hogy ellássák a srácokat? Ezen szállítások sem ingyen vannak ám. Akkor miért ne inkább nekünk fizessenek az olyanok, akiknek nincsen megfelelő kapacitásuk?[/QUOTE]
    ..--

    Mi a fenét keresnének magyar katonák afrikában?? Maliban voltak rendőreink.. De Afrika katonáknak? Volt egy dal mikor kicsit voltam "Borneo és Celebesz - magyar volt és magyar lesz :)...
    Az afrikai országokban a volt gyarmattartóknak kell rende teremteni, ha ténylegesen ott valakinek be kell avatkoznia, nem egy pöcs 8,5milliós ország haderejének? Hogy a fenébe van, hogy ilyen marhaság valahogy nincs a csehek-szlovákok fejében.. Milyen nemzeti stratégiai érdekeink vannak ott? Afganisztábnól és irakban amikor visszatér a magyar honvéd, ugyanazt a káosz hadja ott, amiben bemente (ez nem a döntéshozók, és a katonák hibája, eleve teljesen ésszerütlen volt a koncepció is. (be kell látni, mint hogy a "demokrácia" importja nem működik olyan országokban, ahol annak alapja sincs). Viszont faszán csináltunk egy komoly terrorisíta/hatalmi vákumot mi (vagyis az USA/EU/NATO közötsen, de messzementően USA vezérlettel.

    Afrika detto.. Már látom, hogy akár kék, vagy akármilyen más sisakban mászkálnak honvédeink a sivatagban járőrőzve, olyan dolgokért, amelyekhez távoli közünk van, és erőforrásaink sem alkalmasak rá. Afrika elé a földközire kéne egy NATO közös flottilla amelyn 20 méterre a parttól kilyuaszt minden lélelvesztő, onna még vissza lehet úszni a partra.. kb. tizedannyiba kerülne, akár kisebb naszádok is lehetnek, légitámogatással..

    de ez kívül van a Szállítórepülőgép mizérián.

    Csapatszállítás: 2-319, 1-330, végszükség esetén a rámpások, MNAU
    VIP: 2-319, 2-Falcon
    Teherszállítás: 3-rámpás, 1-330, SAC, SALIS, MNAU, végszükség esetén 2-319
    Légi utántöltés: 3-rámpás, 1-330MRTT
    EÜ - vészhelyzeti kiürítés: 2-319, 1-330MRTT, 3-rámpás, MNAU
    Ejtőernyős dobás: 3-rámpás, SAC, MNAU

    Ez egy megalomán elképzelés. Vegyünk már észre, hogy hiányzik, a humán erőforrás és a gazdasági erőforrás része. Ráadásul felesleges. Ami kéne az meg nincs:
    szállítási, logisztiai kapacítás (közuti, és vasúti), tervezett, de késlekedetten épített, építendő hangárok, telephelyek, raktárhelységek. Logisztiai rendszerek számítógépes kapacítással és elsősorban logisztikusok hozzá. Szinte minden komplexum, rendszer, fegyver stb. ha csak az alkatrészbázist nézem, hány százezere típusú készletet kell kezelni SAP-ban, Oracle-ben, és ez a virtuális kezelése, mert a raktárbázison is kéne modern technologia.. A háttérmunka kurvára nem látványos, de fontos.. (OK, Szentkirályon épül valami... ).. Nézzünk körül milyen körülmények között dolgoznak a katonák.. Nem elsősorban harcoló állomány, de most a változásokhoz, még inkább szükség vanrájuk, müszakiakra stb. mint tényleges harcoló állományra.
     
    fishbed, migfun, krisss and 1 other person like this.
  9. Ocses

    Ocses Well-Known Member

    ..--

    Mi a fenét keresnének magyar katonák afrikában?? Maliban voltak rendőreink.. De Afrika katonáknak? Volt egy dal mikor kicsit voltam "Borneo és Celebesz - magyar volt és magyar lesz :)...
    Az afrikai országokban a volt gyarmattartóknak kell rende teremteni, ha ténylegesen ott valakinek be kell avatkoznia, nem egy pöcs 8,5milliós ország haderejének? Hogy a fenébe van, hogy ilyen marhaság valahogy nincs a csehek-szlovákok fejében.. Milyen nemzeti stratégiai érdekeink vannak ott? Afganisztábnól és irakban amikor visszatér a magyar honvéd, ugyanazt a káosz hadja ott, amiben bemente (ez nem a döntéshozók, és a katonák hibája, eleve teljesen ésszerütlen volt a koncepció is. (be kell látni, mint hogy a "demokrácia" importja nem működik olyan országokban, ahol annak alapja sincs). Viszont faszán csináltunk egy komoly terrorisíta/hatalmi vákumot mi (vagyis az USA/EU/NATO közötsen, de messzementően USA vezérlettel.

    Afrika detto.. Már látom, hogy akár kék, vagy akármilyen más sisakban mászkálnak honvédeink a sivatagban járőrőzve, olyan dolgokért, amelyekhez távoli közünk van, és erőforrásaink sem alkalmasak rá. Afrika elé a földközire kéne egy NATO közös flottilla amelyn 20 méterre a parttól kilyuaszt minden lélelvesztő, onna még vissza lehet úszni a partra.. kb. tizedannyiba kerülne, akár kisebb naszádok is lehetnek, légitámogatással..

    de ez kívül van a Szállítórepülőgép mizérián.

    Csapatszállítás: 2-319, 1-330, végszükség esetén a rámpások, MNAU
    VIP: 2-319, 2-Falcon
    Teherszállítás: 3-rámpás, 1-330, SAC, SALIS, MNAU, végszükség esetén 2-319
    Légi utántöltés: 3-rámpás, 1-330MRTT
    EÜ - vészhelyzeti kiürítés: 2-319, 1-330MRTT, 3-rámpás, MNAU
    Ejtőernyős dobás: 3-rámpás, SAC, MNAU

    Ez egy megalomán elképzelés. Vegyünk már észre, hogy hiányzik, a humán erőforrás és a gazdasági erőforrás része. Ráadásul felesleges. Ami kéne az meg nincs:
    szállítási, logisztiai kapacítás (közuti, és vasúti), tervezett, de késlekedetten épített, építendő hangárok, telephelyek, raktárhelységek. Logisztiai rendszerek számítógépes kapacítással és elsősorban logisztikusok hozzá. Szinte minden komplexum, rendszer, fegyver stb. ha csak az alkatrészbázist nézem, hány százezere típusú készletet kell kezelni SAP-ban, Oracle-ben, és ez a virtuális kezelése, mert a raktárbázison is kéne modern technologia.. A háttérmunka kurvára nem látványos, de fontos.. (OK, Szentkirályon épül valami... ).. Nézzünk körül milyen körülmények között dolgoznak a katonák.. Nem elsősorban harcoló állomány, de most a változásokhoz, még inkább szükség vanrájuk, müszakiakra stb. mint tényleges harcoló állományra.[/QUOTE]


    Most is vannak katonáink Afrikában mégha kis létszámban is.
     
    pöcshuszár likes this.
  10. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Így van, Maliban jelen vagyunk.
     
  11. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Én bírom a haditechnikai írásaidat, de itt sztem az előítéleteid tévútra vezetnek.

    Először a pöcs, (qrva) ország Gyurcsány stílusa, hanyagold, neki sem állt jól!! 9.8, nem 8 5 millió, bár a lényegen nem változtat.

    Merkel és Macron úgy döntöttek, hogy aki eljutott a Földközi-tengerig, azt érdemei elismereseként Európába taxiztatják és nem lövik bele őket a tengerbe. Ez Közép-Európában szimpatikus elképzelés, de Nyugaton Emmanuel es Angela nem szereti összevérezni a kezét, főleg ha a média mutatja, ők a. Gutmensch pozícióban szeretnek pózolni.

    Amúgyis mind politikai, mind gazdasági céljuk higítani az őslakos társadalmat ( új bombabiztos szavazótábor, olcsó munkaerő), de a 2015-ös tömeges káoszt nem akarják. Még azt is el tudom képzelni, vmilyen szinten naivan hisznek a migrik integrációjában.

    Egyszóval úgy döntöttek, ha Líbia már káoszba süllyedt, akkor a francia befolyási övezet Mali jobb bázis a migrik útját elvágni. A Mali tisztek a francia akadémiákon végeztek, ha vmelyik helyi politikus xart akar kavarni, gyorsan megpuccsolják a demokrácia vedelmében. Erre demokratikus indokot Afrikában nem nehéz találni.

    Szal a helyi haderő elkötelezett, jó bázis a migráció megállításához, az embercsempészútvonalak elzárásához, a migráció ellenőrzött keretek közt tartásához.

    Ha jól tudom EU v. NATO szinten most részben a csehek vezetik nyártól ezt az akciót. Sokkal több emberrel vannak már most ott, mint mi, Szóval mi bokáig, ők nyakig benne vannak. Téves volt a fenti állításod, hogy mi miért ugrunk bele, amikor a többiek elegánsan kimaradnak.

    Más.
    Most tavasszal a világ bebizonyította, ha igazi gáz van, mki csak magára számíthat. Ezért szép és hasznos dolog közös progikban részt venni, de az önálló, potens szállítókapacitás kiépítése elsőrendű stratégiai érdek.
     
    Chima3ra, LMzek 2.0, Luthero and 5 others like this.
  12. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem, nem...
    Trenka Csaba orákulum jóslata:
    Egyenlítői Magyar Afrika
    (sokan azt hittétek mi, hogy ez csak egy szatirikus regény...;) )
     
  13. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Más.
    Most tavasszal a világ bebizonyította, ha igazi gáz van, mki csak magára számíthat. Ezért szép és hasznos dolog közös progikban részt venni, de az önálló, potens szállítókapacitás kiépítése elsőrendű stratégiai érdek.[/QUOTE]

    De ennek mi a köze a szállítórepülőgép beszerzéshez?
    Én spotterként örülök, hogy minél több típust fotózhatok le ék alakú felségjellel.. de.
    ---
    Nem látok ésszerű geopolitikai és katonai valós indokot, hogy miért kéne ekkora szállító repülőgép flottát beszerezni és üzemeltetni. Márpedig az álló repülőgép a legköltségesebb. Én kiváncsi lennék például, hogy a Cseh 295-ösök milyen kihasználtsággal és hova repkednek? Ők is egy falatnyi ország.. Légidesant erők náluk is anaktronisztikus, inkább csapat mint teherszállítók, és mégis fél tucattot reptetnek belőlü, úgy hogy dedikált kormánygépük és csapatszállító Airbus-saik is vannak. És nincs légiutántöltő kapacításuk, de legalább repültek Izlandra misszióba (Ez jó lenne nekünk is mert viszonylag veszéltelen, és mégis koalíciós művelet és kis kockázat, hogy nem fog magyar katona meghalni a misszió közben, nem úgy mint a közel-keleten vagy a felvetett Afrikában...
    ---
    Én kaptam néhány éve kaptam táblázatot anno, hogy mit és hova repkednek a Román C-130-asok, Ott akkor alá volt támasztva, hogy ŐK miért vették meg a nekünk szánt gépeket, úgy hogy közben tudtál nem rentábilis üzlet, mert annyira rossz állapotan voltak a gépek.. (akárcsak a mostani elagott F-16-sok, amelyeket már le kellett volna selejtezni, nem pedig reptetni tovább őket..)..
    - Lehet írogatni az európai szállítórepülőgép flotta kis méretéről meg arról, hogy egyes országok a látens szükséglet 30-40%-al rendelkeznek. Ez a legyen azoknak a problémái akiknak érdekeltségeik, cégeik állampolgáraik nagy számba élnek messze a határaikon kívül nem EU országba (tehát a franciák, olaszok, spanyolok, hollandok, belgák és németek problémája). De nekünk nem erre kell készülni. Viszont a két 330-assal (amiből csak 1 van eddig sajnos) békeidős magyar cargo tevékenységet lehetne mindenféle termékre is nyujtani, akár igy állami/Wizz kereteken belül.. Veszélyes időkben, pedig állami fuvarozás. Nem kell berepülni vele ellenséges zónába és kész..
     
    Luthero and fishbed like this.
  14. rudi

    rudi Well-Known Member

    Gondolom hozzád hasonlóan mások is kilopkodtak belőlük ezt-azt, ezért voltak a gépek olyan rossz állpotban... :D
    (bocs, ez magas labda volt...)
    https://forum.htka.hu/threads/hun-airbus-a319.1470/page-44#post-479595
     
  15. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    Ha jól tudom EU v. NATO szinten most részben a csehek vezetik nyártól ezt az akciót. Sokkal több emberrel vannak már most ott, mint mi, Szóval mi bokáig, ők nyakig benne vannak. Téves volt a fenti állításod, hogy mi miért ugrunk bele, amikor a többiek elegánsan kimaradnak.

    A cseh kontinges 120 katona... No ez aztán nagy haderő. Kell hozzá 2-3 rámpás gép, meg tanker, meg fityfene.. Sőt elöször csak 60-an voltak (két szakasz) és Niger, Csád, és Mali együtt...

    Ez egy jelképes egység... Két éve még védemi miniszertént a Leyten asszony magyarázta tőlem 5 méterre, hogy mekkora hadműveletet is vége Németország Maliban.. (hát tulajdonképpen semmilyen nagyott ... véleményem szerin az Németország eu.nagyhatalmi státuszához képest, bár geopolitikailag és külpolitikailag kerestek egy olyan országot, hogy ne legyen ott nagyobb amerikai kontingens el megmutassák mennyit teszünk a bolygó békéjéért...
     
  16. kelepisti

    kelepisti Well-Known Member

    hehe.. a szegecsek már ki voltak lazulva, de esküszöm nem vittünk haza semmit. Különösen azért mert volt velünk két "fotos" akik elvileg a csoporttal voltak, de valahogy nem a gépeket és ilyesmit, hanem minket fotóztak a hivatalos egyenruhás kísérők mellett :)
     
  17. Ocses

    Ocses Well-Known Member


    Őőő.
    Ezt nem én írtam amire válaszoltál.
    Valami zavar volt a mátrixban.

    Én csak annyit jegyeztem meg, hogy Afrikában most is vannak katonáink ha kis számban is.
     
  18. Parapitecus

    Parapitecus Well-Known Member

    Tessék elolvasni az idézett könyvet.
     
    anonim999 likes this.
  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Állítólag holnap délután érkezik meg Ferihegyre a Külügyminisztérium által vett A330-as.
     
    Blitz97, emel, arcas and 6 others like this.
  20. Madár Fokker

    Madár Fokker Active Member

    1930LT-t hallottam. (Mármint tervezve.)
     

Ezen oldal megosztása