Lassan, de biztosan
Az orosz légierő jövendő csúcstípusa a Szuhoj által fejlesztett T-50 ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó berepülése a tervekhez képest lassabban, de halad. Az ukrajnai válságot követően a Nyugat mesterségesen generált gazdasági nehézségeket Oroszországban az olajár drasztikus csökkentésével és néhány területre kiterjedő embargóval, ami a rubel erős gyengüléséhez vezetett.
Ez komoly hatással volt nem csak a gazdasági életre, hanem a katonai fejlesztésekre is, amelyek közül több bajba került a pénzhiány miatt. Oroszországban azonban még működnek a régi reflexek, az emberek elviselik az életszínvonal csökkenést pláne akkor, ha az erős propaganda csak a Nyugatot teszi felelőssé mindezért. Természetesen kevés konkrét információ lát arról napvilágot, hogy milyen mértékben hátráltatják a nehézségek a fejlesztéseket, de az például sokat mondó hír volt, hogy lemondott Mihail Pogoszjan, aki az egyesített orosz repülőgép gyártó konzorcium (OAK) első embere volt, és aki jelentős további, terven felüli fejlesztési pénzeket igényelt főként a Szuhoj számára, a PAK-FA és az SSJ100 utasszállító problémáinak megoldásához.
Régi szokásunkhoz híven ha fellapozzuk a néhány évvel ezelőtti orosz szaksajtót, akkor annyit bizonyosat lehet látni, hogy az akkori optimista tervek csak részben, vagy nem valósultak meg. Ahogy az a világ más részein is tapasztalható, a fejlesztéseket mindenhol határidő csúszások és költség túllépések övezik, és ez alól nem kivétel Oroszország sem. 2015 elejéig a T-50-es öt prototípusa négy év alatt kevesebb, mint ezer felszállást teljesített, ami azt jelenti, hogy még rengeteg munka van hátra a fejlesztésből. Ennek ellenére 2016-tól meg akarják kezdeni a gyártást, amire van máshonnan is példa, az amerikai F-35-ös tesztelése sem fejeződött még be, noha már 130 darab elkészült, bár sokszoros mennyiségű repülési tapasztalatok követően. Jó okkal feltételezzük, hogy a T-50-essel sem megy minden simán, ami teljesen szokványos, hiszen bonyolult új technológiákról van szó.
http://jets.hu/news?id=555