MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Az Üzbég Légierő MiG-29-esei:


A kilencvenes évek elején, öt szovjet közép-ázsiai tagköztársaság önállósodása során, Üzbegisztán örökölte a volt Szovjet Közép-Ázsiai Katonai Körzet repülőtechnikájának krémjét! Szuhoj 17, 24, 25-ös támadó gépek mellett, nem csak új MiG-29-es 9.13-asokat, hanem vadonatúj Szu-27P vadászrepülőgépek is! Nem is beszélve a taskeni repülőgépgyárról, vagy a MiG és Szuhoj típusok ipari hátterét biztosító 355-es számú repülőgép karbantartó üzemről. (Ez utóbbi, mint nálunk a tököli Pestvidéki gépgyár volt.)


A rossz hír viszont, hogy ezek üzemeltetéséhez se pénze, se személyzete nem volt Üzbegisztánnak a kilencvenes években. Ráadásul, Oroszország ezen közép-ázsiai országok függetlenedését, csak formalitásnak tekintette. Az Üzbég Légierő 1992-es megalakulása után is orosz személyzettel, kvázi az Orosz Légierő kitelepült egységeként működtek az üzbég repülőalakulatok.

gromov2.jpg

Fotó: Üzbegisztán papíron 39 db MiG-29-est örökölt a helyi szovjet 115. Gárda ezredtől. Hogy az oroszok továbbra is mennyire sajátjuknak érezték az üzbég gépeket, arra jó példa hogy 1993-ben két 9.13-ast kiemeltek a flottából, hogy Bajkonurban műrepüljenek velük. Majd a gépeket elfelejtették visszaadni és átkerültek az M. M. Gromov Repüléskutató Intézetbe. A képen látható piros 08-as volt ez egyike a Bajkonurban repülő "kiemelt üzbég" gépnek, amely egyébként pár hónap múlva résztvevője volt, az angliai Farnboroughban összeütköző két orosz MiG-29-es balesetének, már sárga-kék színre festve!


Hogy az Oroszok mennyire sajátnak tekintettek ott mindent, az abból is látszik, hogy Üzbegisztán önállósodása után másfél évvel, sőt az önálló üzbég Légierő megalakulása után, szállítottak a térségbe egy komplett ezrednyi, gyári új Szu-27P elfogó vadászrepülőgépet!!! Persze az üzemeltetésre az oroszoknak se volt pénze a kilencvenes években, ezért csak ímmel-ámmal folyt repülés „imitáció”-ja Szu-17, Szu-25, MiG-29-es, Szu-27-es és L-39-es típusokon, mondván képzik az üzbég személyzetet. Ennek az állapotnak a kilencvenes évek végei orosz gazdasági válság vetett végett, miután az oroszoknak a személyzet helyben állomásoztatására sem maradt pénze.


Az oroszokat, hamarosan az amerikaiak (NATO) váltotta, miután Afganisztán megszállása után, logisztikai bázist rendeztek be Karshi/Khanabad repülőterén, ahova az üzbég Légierő harci repülőgépei voltak összevonva. Ez megnehezítette a repülőképzés folytatását, bár ez eddig is csak papíron létezett. Nem utolsó sorban, mert az örökölt üzbég gépek, köztük a MiG-29-esek naptári üzemideje addigra már lejárt.


USAF.jpg

Fotó: Az USAF (NATO) 2001-től közel hétezer főt állomásoztatott a Karshi/Khanabad repülőterén. Ekkoriban az üzbégek, a nagyobb hatótávolságú Szu-24MR felderítő és Szu-27P elfogó gépeket favorizálták. Bár a gyakorlatban ezekkel sem repültek, inkább csak tologatták azokat gurulóutakon. (Az üzbég Szu-27-esek, átlagosan mindössze 200 repült órával mentek nyugdíjba!)


Ebben az időben az üzbég MiG-29-esek lekonzerválva várták jobb sorsukat, a Karshi/Khanabad repülőtér keleti sarkában. Majd 2005-ben – vélhetően orosz nyomásra – az üzbég fél, kiutasította az amerikaiakat a repülőteréről! Ezek után Oroszország igyekezett befolyását visszaszerezni, aminek egyik „baráti” lépése az volt, hogy 2007-ben öt üzbég vadászgépet
  • egy Szu-27P
  • két MiG-29 9.13-as harci
  • és szintén két MiG-29UB
az oroszországi Karsznodárba szállított, hogy élettartam növelő ipari nagyjavítást hajtson végre rajtuk. Az négy MiG-29-es egyedi, sárgás-barnás terepszínnel érkeztek vissza Üzbegisztánba.

szena.jpg

Fotó: A 2007 után Oroszországban elsőként nagyjavított két üzbég 9.13-as, ritka terepszínükkel.


Ezzel a négy MiG-29-essel kezdődött újra (indult el először komolyan) a kiképzés MiG-29-esekre Üzbegisztánban a kétezres évek végén! Érdekes módon a korábbi favorit Szu-27-es típust nem erőltették. Az egyetlen nagyjavított példányt nem követte több, a tízes évek elejére végleg félreállították azokat. Míg a MiG-29-esből egy teljes század felállítását tervezték, ezért 2017-től
  • 10 darab 9.13-as
  • és két UB-t
küldtek Belorusziába, nyolc gép számára az első, míg négy MiG-29-es számára a második nagyjavításra.

IT.jpg

Fotó: A belorusz nagyjavítás után kapta a 12 üzbég MiG-29-es, ezt a szürke színt. Várhatóan még legalább a húszas évek végéig láthatjuk, a nemrég nagy javított üzbég MiG-29-eseket repülni. Bár sajnos 2021. augusztusában egy lezuhant, mikor az Afganisztánból menekülő három A-29-es Super Tucano gépet elfogó két üzbég MiG-29-es közül az egyik, egy afgán Tucano-va ütközött. A pilóták katapultáltak és túlélték.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 374
93
Nos, itt tartunk. Ez eddig mínusz 375 aktív MiG-29-es, a FlightGlobal számaihoz képest:

Ország:FlightGlobalHTKAForrások
Algéria45Nagyon becslés: 30 db
9.13/UB/M/M2 összesen
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379907
Azerbajdzsán1214https://forum.htka.hu/threads/biztpol-kaukazus-azerbajdzsan-gruzia-oermenyorszag.1506/post-752247
Bangladesh88https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379560
Belarus34kb 11 aktív
+néhány konzerválva tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1378418
Bulgaria13
Cuba32007-ben repültek utoljára!https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Egyiptom44OK, kb 44https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1364522
Eritrea7három tárolvahttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1376621
India120
Irán19
Kazahsztán232020 óta nem repülnek
15 db tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Mongólia2
Mianmar31
Észak Korea3512https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1314778
Peru87-8 aktív és több
tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1375196
Lengyel29
Orosz27560-70 aktív és jelentős
számú tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374825
Szerb13
Szlovák112022-ben leállítva
Szudán11
Szíria29
Türkmenisztán24
Ukrajna51
Üzbegisztán3811 aktívhttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1380633
Jemen23A polgárháború során
megsemmisültek
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 291
10 359
113
Nos, itt tartunk. Ez eddig mínusz 375 aktív MiG-29-es, a FlightGlobal számaihoz képest:

Ország:FlightGlobalHTKAForrások
Algéria45Nagyon becslés: 30 db
9.13/UB/M/M2 összesen
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379907
Azerbajdzsán1214https://forum.htka.hu/threads/biztpol-kaukazus-azerbajdzsan-gruzia-oermenyorszag.1506/post-752247
Bangladesh88https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379560
Belarus34kb 11 aktív
+néhány konzerválva tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1378418
Bulgaria13
Cuba32007-ben repültek utoljára!https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Egyiptom44OK, kb 44https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1364522
Eritrea7három tárolvahttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1376621
India120
Irán19
Kazahsztán232020 óta nem repülnek
15 db tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Mongólia2
Mianmar31
Észak Korea3512https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1314778
Peru87-8 aktív és több
tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1375196
Lengyel29
Orosz27560-70 aktív és jelentős
számú tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374825
Szerb13
Szlovák112022-ben leállítva
Szudán11
Szíria29
Türkmenisztán24
Ukrajna51
Üzbegisztán3811 aktívhttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1380633
Jemen23A polgárháború során
megsemmisültek
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
El fog telni gyanúm szerint egy pár év, mire ki lehet majd sakkozgatni, hogy ezekből mennyi került Ukrajnába repülőképessé téve, vagy ehhez donorként felhasználva.
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 702
93
Nos, itt tartunk. Ez eddig mínusz 375 aktív MiG-29-es, a FlightGlobal számaihoz képest:

Ország:FlightGlobalHTKAForrások
Algéria45Nagyon becslés: 30 db
9.13/UB/M/M2 összesen
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379907
Azerbajdzsán1214https://forum.htka.hu/threads/biztpol-kaukazus-azerbajdzsan-gruzia-oermenyorszag.1506/post-752247
Bangladesh88https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379560
Belarus34kb 11 aktív
+néhány konzerválva tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1378418
Bulgaria13
Cuba32007-ben repültek utoljára!https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Egyiptom44OK, kb 44https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1364522
Eritrea7három tárolvahttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1376621
India120
Irán19
Kazahsztán232020 óta nem repülnek
15 db tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Mongólia2
Mianmar31
Észak Korea3512https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1314778
Peru87-8 aktív és több
tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1375196
Lengyel29
Orosz27560-70 aktív és jelentős
számú tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374825
Szerb13
Szlovák112022-ben leállítva
Szudán11
Szíria29
Türkmenisztán24
Ukrajna51
Üzbegisztán3811 aktívhttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1380633
Jemen23A polgárháború során
megsemmisültek
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Érdekes módon a szlovákok azután, hogy idén augusztus végén hivatalosan elbúcsúztatták a 29-eseiket, és a lengyelek a csehekkel karöltve ünnepélyesen átvették a légterük védelmét, még hetekig, vagy akár hónapokig is repülték még a 29-eseiket. Nem tudom, hogy még mindig aktívak-e a gépeik (valószínűleg nem), de szlovák fórumokon ősszel rendszeresen tűntek fel felvételek 29-esekről a levegőben.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 596
3 815
113
Érdekes módon a szlovákok azután, hogy idén augusztus végén hivatalosan elbúcsúztatták a 29-eseiket, és a lengyelek a csehekkel karöltve ünnepélyesen átvették a légterük védelmét, még hetekig, vagy akár hónapokig is repülték még a 29-eseiket.
Szia,

Hat, vegulis ha nem tudnak 3 mukodo gepet folyamatosan kiallitani, de idonkent van mukodo gepuk, akkor az a logikus, hogy a meg benne levo repidot kirepulik, de keszultseget mar nem tudnak adni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Érdekes módon a szlovákok azután, hogy idén augusztus végén hivatalosan elbúcsúztatták a 29-eseiket, és a lengyelek a csehekkel karöltve ünnepélyesen átvették a légterük védelmét, még hetekig, vagy akár hónapokig is repülték még a 29-eseiket. Nem tudom, hogy még mindig aktívak-e a gépeik (valószínűleg nem), de szlovák fórumokon ősszel rendszeresen tűntek fel felvételek 29-esekről a levegőben.
Ma miközben fotózgattam egy Mi-17-est itt Újpesten és egy kvázi géppár C-17-est áthaladóban, láttam, ahogy egy Caslav-ból nekiindult cseh Gripen leszáll Szliácson.
Az adsb szerint most már a Gripenek őrzik ott a légteret.
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 702
93
Szia,

Hat, vegulis ha nem tudnak 3 mukodo gepet folyamatosan kiallitani, de idonkent van mukodo gepuk, akkor az a logikus, hogy a meg benne levo repidot kirepulik, de keszultseget mar nem tudnak adni.
Valóban, de a leállításnál azt kommunikálták, hogy az üzemeltetési nehezségek mellett a másik fő érv a leállítás mellett az, hogy hamarosan átadják a gépeket Ukrajnának. Így nézve "nem szép dolog" kirepülni belőlük az üzemidőt, bár egyelőre még a gépeket sem adták át, és az valóban mindegy, hogy mennyi üzemidővel rendelkező gépeket nem adnak át :)
Bár decemberben voltak olyan hírek, hogy most már tényleg átadásra kerülnek az ukránok számára.

Ma miközben fotózgattam egy Mi-17-est itt Újpesten és egy kvázi géppár C-17-est áthaladóban, láttam, ahogy egy Caslav-ból nekiindult cseh Gripen leszáll Szliácson.
Az adsb szerint most már a Gripenek őrzik ott a légteret.

Ez viszont érdekes, mert eddig elvileg Cáslavból látták el a légtérvédelmet. Kíváncsi vagyok, hogy mi végül átvesszük-e a csehetől ezt a feladatot, hiszen földrajzilag sokkkal előnyösebb az elhelyezkedésünk...
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
364
1 702
93
Érdekes módon a szlovákok azután, hogy idén augusztus végén hivatalosan elbúcsúztatták a 29-eseiket, és a lengyelek a csehekkel karöltve ünnepélyesen átvették a légterük védelmét, még hetekig, vagy akár hónapokig is repülték még a 29-eseiket. Nem tudom, hogy még mindig aktívak-e a gépeik (valószínűleg nem), de szlovák fórumokon ősszel rendszeresen tűntek fel felvételek 29-esekről a levegőben.
Ez elvileg már a tényleges búcsúrepülés végén készült, kora ősszel:
325610313_873923097155180_6575672447503351944_n.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 176
113
Farnborough, 1992, egy gyári tulajdonú 9.13-as száll fel bemutatórepülésre:


Ekkoriban a fő produkció a 156-os oldalszámú 9.15-ös MiG-29M volt (ami később, 2006-ban mint MiG-29M OVT látogatott vissza), de a gép "biztonsági tartaléka" egy 9.13-as volt, amit szintén megreptettek.

 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
4 999
13 304
113
  • Tetszik
Reactions: bel

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 031
6 352
113
Israel’s Secretive MiG-29 Fulcrum Test Program...

Noha Izrael soha nem ismerte el a három MiG-29-es forrását, számos bizonyíték támasztja alá, hogy a Lengyel Légierőhöz tartoztak.

Ha már Izraelnél tartunk: nekem kimaradt, hogy mi lett azzal, hogy 11 db ukrán Mig-29-est korszerűsíteni akartak, darabját 40 milló dollárért (!), tehát a 11 gép korszerűsítése lett volna 440 milló $?

2019-es cikk:

2020-as cikk:

Végül kaptak az ukránok izraeli elektronikával ellátott Mig-eket? Ha igen, akkor azok hogy szerepeltek?
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator