MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Pár gondolat a belorusz MiG-29-esekről, elsősorban mennyiségi oldalról megközelítve:

Beloruszia 1992 és 1993 között, CFE adatok szerint 92 db MiG-29-est örökölt a szovjet Front Légierő állományából. Ezen gépeknek jelentős része Magyarországon, Kiskunlacházán és Tökölön állt hadrenbe eredetileg, majd kelet-németországi szolgálat után kerültek Fehéroroszországba.
  • A 9.13-as „púpos” harci változatok nagyrészt 1986 és 1989 között készültek,
  • míg a kétüléseseket 1985 és 1992 között gyártották
így elég fiatalnak számítottak a kilencvenes évek elején.

927-FAB-Belarus-AF-Astrahan-2009.jpg

Fotó: A belorusz MiG-29-esek többször települtek gyakorlatok során az oroszországi asztrahányi lőtérre, ahol mind légiharc, mind a földi célok elleni fegyverzet bevetését gyakorolhatták.

Ekkora mennyiségű vadászgépre nem volt szüksége az országnak, valamint az európai hagyományos fegyveres erők csökkentéséről szóló egyezmény, mennyiségi keretébe sem fértek bele, ezért megkezdték azok külföldi értékesítését.

1996 és 2002 között, összesen 43 darab MiG-29-est szállítottak Peru és Algéria számára. Míg a megmaradt körülbelül
  • 33 darab 9.13-as harci és
  • hat darab kétüléses UB
két belorusz repülő ezred kötelékében szolgált az ezredforduló után.

A belorusz MiG-29-esek fénykora az ezredforduló utáni évtizedre tehető. A fotók alapján aktívan repülő kb. 33 darab 9.13-as MiG-29-es közül, körülbelül egy századnyit - 8 és 12 között szórnak a becslések - korszerűsítettek. A felújított Fulcrumok pilótafülkéje egy videórendszert kapot a repülés közbeni paraméterek rögzítésére, és állítólag lehetővé vált az RVV-AE R-77 és az R-27ER/ET közepes hatótávolságú légi- légi rakéták, valamint irányított földi célok elleni fegyverzet bevetése. A vadászgépeket a helyi Szatelit önvédelmi elektronikai zavaró berendezéssel is felszerelhették:
bm02.jpg



A hanyatlás 2010-től következett, miután a két belorusz repülő ezredet összevonták és csak két repülőszázad maradt aktív a baranovicsi repülőterén, mindössze húszon pár MiG-29-essel. A megmaradt tízen egynéhány feleslegesnek ítélt gép közül, 2010-től legalább kettő földi oktató példánnyá, míg vagy négy, kiállítási tárggyá vált. Valamint 2010 és 2017 között legalább három gépet elvesztettek. Kettő összeütközött a levegőben, míg egy felszállás közben szenvedett balesetet.

A 2010-es ütközés eredménye. Az 50-es lezuhant, pilótája katapultált. Míg a 29-es oldalszámú kényszer leszállt (utóbbi, állíólag új szárnyat kapott):
2010.jpg


A 2017-es, felszállás közbeni baleset:


Illetve több gépet leállítottak és tárolásba helyeztek 2010 után. A 61-es volt, a Belorusz Légierő legöregebb MiG-29-ese. 1985-ben szállt fel először a gyári repülőtérről. Huszonöt éves szolgálata során kétszer volt ipari nagyjavításan, 2010 után földi oktató példány vált belőle.
61.jpg

A Belorusz Légierő aktívan gyakorolta az autópálya szakaszokról történű üzemeltetést.


Majd 2019-ben megérkeztek, a két évvel korábban megrendelt belorusz Szu-30SzM első példányai is, így már csak egy századnyi, alig tíz belorusz MiG-29-es maradt aktív. Ezek 2012 és 2015 között estek át, élettartam hosszabbító ipari nagyjavításon, a helyi 558-as számú üzemben. Időközben 2017-ben bejelentették, hogy nyolc tárolt belorusz MiG-29-est Szerbiának ajándékoznak.

Szóval a FlightGlobal 34 darabos 2022-es mennyiségét – ami reális volt az ezredforduló idején, bő húsz éve(!) - redukáljuk le körülbelül, bő tíz aktív belorusz MiG-29-esre és néhány konzerválva tárolt példányra.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
A Bangladesi MiG-29-esek, eddig viszonylag eseménytelen történetet tudhatnak a magukénak.


Mi-G-29-UB-Fulcrum-B-28264-264-Mi-G-29-S-Fulcrum-C-35107-107-Dhaka-13-3-11.jpg

1999-ben a 124 millió dolláros megállapodást kötődött Daka és Moszkva között, mely nyolc MiG-29-es beszerzéséről, a személyzet átképzéséről és a kiszolgáló eszközök leszállításáról szólt. Állítólag ebből maguk a MiG-29-es repülőgépek körülbelül 11 millió dollárba kerültek darabonként. A MiG-29-esek szinte azonnal, már 1999-ben meg is érkeztek Bangladesbe és a helyi, kínai gyártású MiG-19-eseket váltották le velük.


Mi-G-29-S-999-3.jpg

A szobán forgó hat 9.12B együléses és két 9.51-es kétüléses MiG-29-es repülőgép 1991 és 1992 közötti gyártású, az üzemben maradt példányok voltak, így tudta az orosz fél a gyors szállítást vállalni. Érdekes az előélete a 36501 oldalszámú MiG-29-es, mely gyári bemutatógép volt a kilencvenes években, mielőtt Bangladesbe került volna 1999-ben.

Ukraine-18-2013.jpg

Innen messziről úgy tűnik megfelelően karbantartják a MiG-29-eseket, mert leszállításuk után tíz évvel, gyári előírások szerint mind a nyolc példány részt vett élettartam növelő nagyjavításon 2009 és 2013, az ukrajnai lvov-i üzemben. A képen az egyik bangladesi MiG-29-es 2013-ban Ukrajnában.

bangladesh-mig01.jpg

És azóta ugyan két megrendelést is adtak fel 36 db új gyártású kínai MiG-21-esekre, a harminc éves a MiG-29-esek közül 2019-ben, újabb nagyjavításra került legalább négy példány Belorusziában. Ezzel vélhetően újabb nyolc/tíz év naptári üzemidőt kaptak. Képen bangladesi MiG-29-esek belorusz nagyjavítás után 2019 körül.

143473-230655786-01-Annual-winter-exercise-of-Bangladesh-Air-Force-named-WINTEX-2021-starts-today.jpg

Nem ismert, hogy az elmúlt bő húsz évben a bangladesi Légierő elvesztett volna MiG-29-esei közül egyet is. Végül egy látványos fotó, a kilencvenes években még 999-es oldalszámmal repülő orosz gyári bemutató gépről, ahogy Sz-8-as rakétákat indít, már bangladesi színekben.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 040
14 041
113
A Bangladesi MiG-29-esek, eddig viszonylag eseménytelen történetet tudhatnak a magukénak.


Mi-G-29-UB-Fulcrum-B-28264-264-Mi-G-29-S-Fulcrum-C-35107-107-Dhaka-13-3-11.jpg

1999-ben a 124 millió dolláros megállapodást kötődött Daka és Moszkva között, mely nyolc MiG-29-es beszerzéséről, a személyzet átképzéséről és a kiszolgáló eszközök leszállításáról szólt. Állítólag ebből maguk a MiG-29-es repülőgépek körülbelül 11 millió dollárba kerültek darabonként. A MiG-29-esek szinte azonnal, már 1999-ben meg is érkeztek Bangladesbe és a helyi, kínai gyártású MiG-19-eseket váltották le velük.


Mi-G-29-S-999-3.jpg

A szobán forgó hat 9.12B együléses és két 9.51-es kétüléses MiG-29-es repülőgép 1991 és 1992 közötti gyártású, az üzemben maradt példányok voltak, így tudta az orosz fél a gyors szállítást vállalni. Érdekes az előélete a 36501 oldalszámú MiG-29-es, mely gyári bemutatógép volt a kilencvenes években, mielőtt Bangladesbe került volna 1999-ben.

Ukraine-18-2013.jpg

Innen messziről úgy tűnik megfelelően karbantartják a MiG-29-eseket, mert leszállításuk után tíz évvel, gyári előírások szerint mind a nyolc példány részt vett élettartam növelő nagyjavításon 2009 és 2013, az ukrajnai lvov-i üzemben. A képen az egyik bangladesi MiG-29-es 2013-ban Ukrajnában.

bangladesh-mig01.jpg

És azóta ugyan két megrendelést is adtak fel 36 db új gyártású kínai MiG-21-esekre, a harminc éves a MiG-29-esek közül 2019-ben, újabb nagyjavításra került legalább négy példány Belorusziában. Ezzel vélhetően újabb nyolc/tíz év naptári üzemidőt kaptak. Képen bangladesi MiG-29-esek belorusz nagyjavítás után 2019 körül.

143473-230655786-01-Annual-winter-exercise-of-Bangladesh-Air-Force-named-WINTEX-2021-starts-today.jpg

Nem ismert, hogy az elmúlt bő húsz évben a bangladesi Légierő elvesztett volna MiG-29-esei közül egyet is. Végül egy látványos fotó, a kilencvenes években még 999-es oldalszámmal repülő orosz gyári bemutató gépről, ahogy Sz-8-as rakétákat indít, már bangladesi színekben.

Szomorú, hogy milyen nagyságrendi különbség van a közgazdaságilag hozzánk képest nyomorgó Banglades-i és Magyarország-i szakmai és szak-politikai szemlélet és megvalósult gyakorlat között, évtizedek óta!!!


Nagyon jók az anyagok, Köszzz!

.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
9 813
39 253
113
A Bangladesi MiG-29-esek, eddig viszonylag eseménytelen történetet tudhatnak a magukénak.


Mi-G-29-UB-Fulcrum-B-28264-264-Mi-G-29-S-Fulcrum-C-35107-107-Dhaka-13-3-11.jpg

1999-ben a 124 millió dolláros megállapodást kötődött Daka és Moszkva között, mely nyolc MiG-29-es beszerzéséről, a személyzet átképzéséről és a kiszolgáló eszközök leszállításáról szólt. Állítólag ebből maguk a MiG-29-es repülőgépek körülbelül 11 millió dollárba kerültek darabonként. A MiG-29-esek szinte azonnal, már 1999-ben meg is érkeztek Bangladesbe és a helyi, kínai gyártású MiG-19-eseket váltották le velük.


Mi-G-29-S-999-3.jpg

A szobán forgó hat 9.12B együléses és két 9.51-es kétüléses MiG-29-es repülőgép 1991 és 1992 közötti gyártású, az üzemben maradt példányok voltak, így tudta az orosz fél a gyors szállítást vállalni. Érdekes az előélete a 36501 oldalszámú MiG-29-es, mely gyári bemutatógép volt a kilencvenes években, mielőtt Bangladesbe került volna 1999-ben.

Ukraine-18-2013.jpg

Innen messziről úgy tűnik megfelelően karbantartják a MiG-29-eseket, mert leszállításuk után tíz évvel, gyári előírások szerint mind a nyolc példány részt vett élettartam növelő nagyjavításon 2009 és 2013, az ukrajnai lvov-i üzemben. A képen az egyik bangladesi MiG-29-es 2013-ban Ukrajnában.

bangladesh-mig01.jpg

És azóta ugyan két megrendelést is adtak fel 36 db új gyártású kínai MiG-21-esekre, a harminc éves a MiG-29-esek közül 2019-ben, újabb nagyjavításra került legalább négy példány Belorusziában. Ezzel vélhetően újabb nyolc/tíz év naptári üzemidőt kaptak. Képen bangladesi MiG-29-esek belorusz nagyjavítás után 2019 körül.

143473-230655786-01-Annual-winter-exercise-of-Bangladesh-Air-Force-named-WINTEX-2021-starts-today.jpg

Nem ismert, hogy az elmúlt bő húsz évben a bangladesi Légierő elvesztett volna MiG-29-esei közül egyet is. Végül egy látványos fotó, a kilencvenes években még 999-es oldalszámmal repülő orosz gyári bemutató gépről, ahogy Sz-8-as rakétákat indít, már bangladesi színekben.
Bezzeg a mieink ott rohadtak széjjel a reptéri betonon mer baszott rájuk kőtteni a kurcsány is meg a zorbán is. A lengyeleknek mai napig repülnek a MIG 29-eseik.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 742
66 427
113
Korábban volt itt szó, hogy a bemutatózó szovjet MiG-29-esek még 1988-89-ben Farnborough-ban és Le Bourget-ban valamiképp "felpiszkált" hajtóművekkel tudták elkápráztatni a nagyérdeműt, de a szériagépek teljesíténye ettől azért elmaradt.

Nos annyiban nem sokkal, hogy a hazai tapasztalatok is elég meredekek voltak kezdetben. Szó szerint. Ugyanis 1993 decemberében, mikor elkezdték a magyarok az átvételi berepüléseket (ekkor még a flotta nagyobbik része vörös csillagos volt Kecsekméten), az egyik UB-val mínusz 10 fokos hidegben indultak meg, forszázzsal.
A gép kevesebb, mint 250 méter után már el is emelkedett, a pilóták az előre betervezett 60 fokos emelkedési szöget tartva az irányító torony vonalában már 2500 méteren voltak! Ekkor szólt a repvez, hogy be kéne húzni a futót, mert az kintmaradt. Mint utóbb kiderült, az újdonságnak tényleg nagy ereje és az igyekezet, hogy tartsák a 60 fokot kicsit megbabonázták az amúgy higgadt berepülő pilótákat, ha csak egy rövid időre is. De ezalatt a rövid idő alatt ugrott fel idáig a masina.
Itt van egy videó még 1995-ből, ahol bár a külső atmoszféra messze nem volt ilyen hideg és sűrű, de még a gázhőkorlátozás előtti időszakban vagyunk (odatekerve):


Ami a szovjet bemutatógépeket illeti, ott a nyári, nyugati repülőnapokhoz legalább 20-50 fokkal kellett megemelni a gázhőt, mert azt is bele kellett kalkulálni, hogy a szimpla gázhőemelés az nem hat a szárnyakon ébredő felhajtóerőre semennyire sem, csak a tolóerőre.
Ezek után képzelhetjük, hogy egy -10 fokos fagyban a gyári új MiG-29UB mire volt képes.
Nem véletlen, hogy mind a Streak Eagle, mind a P-42 januári hidegben végezte az emelkedési világrekord repüléseket.

Ami a csúcsmagasságot illeti, a magyar pilóták szerint a 18 km-es csúcsmagasság az statikus volt, amihez az egyetlen határt az országhatárok közelsége jelentette. Nem véletlen, hogy anno a szovjetek a MiG-23MLD-vel is csak 17km-ig emelkedtek nálunk, holott azok a gépek gond nélkül tudták a 23 km-t is.
Viszont a hazai számítások szerint a MiG-29-es dinamikus csúcsa az valahol 30km körül kellett, hogy legyen.

Ezt támasztja alá Roman Taszkajev 1995 április 26-án, Aktyubinszk felett megrepült C-1h kategória (12-16 tonna közötti sugárhajtású repülőgép) rekordot jelentő 27460 méteres dinamikus csúccsal:


Amikor a 90-es évek második felében takarékossági okokból döntöttek a gázhőlevétel mellett, a gépek legendás ereje látványosan megcsappant. Amikor z amerikaiak a Luftwaffe 29-esei ellen kezdtek el gyakorolni, akkor azok a gépek az erejük teljében levő block 50-es Spangdahlem-i F-16C-khez képest vissza voltak szabályozva, nem véletlen, hogy a Navy F/A-18-as Hornet-jei is könyebben voltak egálban velük. Hiszen míg a 16-osok eleve komoly energiatartalékkal operálnak, a 18-asok előnye a rendkívül jó nagy állásszögű manőverezhetőség, amit tolóerő híjján ki tudnak domborítani.
Egy kiherélt német 29-es viszont valahol a két szék közt a pad alá esett, amikor ezekkel kell összeakaszkodnia.

A hazai takarékosság csúcsa az utánégető átmeneti letiltása volt. Ennek szükségességét utólag csúnyán beárnyalja az a 33 darab tartalék új hajtómű, ami ládákban várta a dolgát, csak valakik már akkor is vártak valamire...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 210
57 529
113
Pár gondolat a belorusz MiG-29-esekről, elsősorban mennyiségi oldalról megközelítve:

Beloruszia 1992 és 1993 között, CFE adatok szerint 92 db MiG-29-est örökölt a szovjet Front Légierő állományából. Ezen gépeknek jelentős része Magyarországon, Kiskunlacházán és Tökölön állt hadrenbe eredetileg, majd kelet-németországi szolgálat után kerültek Fehéroroszországba.
  • A 9.13-as „púpos” harci változatok nagyrészt 1986 és 1989 között készültek,
  • míg a kétüléseseket 1985 és 1992 között gyártották
így elég fiatalnak számítottak a kilencvenes évek elején.

927-FAB-Belarus-AF-Astrahan-2009.jpg

Fotó: A belorusz MiG-29-esek többször települtek gyakorlatok során az oroszországi asztrahányi lőtérre, ahol mind légiharc, mind a földi célok elleni fegyverzet bevetését gyakorolhatták.

Ekkora mennyiségű vadászgépre nem volt szüksége az országnak, valamint az európai hagyományos fegyveres erők csökkentéséről szóló egyezmény, mennyiségi keretébe sem fértek bele, ezért megkezdték azok külföldi értékesítését.

1996 és 2002 között, összesen 43 darab MiG-29-est szállítottak Peru és Algéria számára. Míg a megmaradt körülbelül
  • 33 darab 9.13-as harci és
  • hat darab kétüléses UB
két belorusz repülő ezred kötelékében szolgált az ezredforduló után.

A belorusz MiG-29-esek fénykora az ezredforduló utáni évtizedre tehető. A fotók alapján aktívan repülő kb. 33 darab 9.13-as MiG-29-es közül, körülbelül egy századnyit - 8 és 12 között szórnak a becslések - korszerűsítettek. A felújított Fulcrumok pilótafülkéje egy videórendszert kapot a repülés közbeni paraméterek rögzítésére, és állítólag lehetővé vált az RVV-AE R-77 és az R-27ER/ET közepes hatótávolságú légi- légi rakéták, valamint irányított földi célok elleni fegyverzet bevetése. A vadászgépeket a helyi Szatelit önvédelmi elektronikai zavaró berendezéssel is felszerelhették:
bm02.jpg



A hanyatlás 2010-től következett, miután a két belorusz repülő ezredet összevonták és csak két repülőszázad maradt aktív a baranovicsi repülőterén, mindössze húszon pár MiG-29-essel. A megmaradt tízen egynéhány feleslegesnek ítélt gép közül, 2010-től legalább kettő földi oktató példánnyá, míg vagy négy, kiállítási tárggyá vált. Valamint 2010 és 2017 között legalább három gépet elvesztettek. Kettő összeütközött a levegőben, míg egy felszállás közben szenvedett balesetet.

A 2010-es ütközés eredménye. Az 50-es lezuhant, pilótája katapultált. Míg a 29-es oldalszámú kényszer leszállt (utóbbi, állíólag új szárnyat kapott):
2010.jpg


A 2017-es, felszállás közbeni baleset:


Illetve több gépet leállítottak és tárolásba helyeztek 2010 után. A 61-es volt, a Belorusz Légierő legöregebb MiG-29-ese. 1985-ben szállt fel először a gyári repülőtérről. Huszonöt éves szolgálata során kétszer volt ipari nagyjavításan, 2010 után földi oktató példány vált belőle.
61.jpg

A Belorusz Légierő aktívan gyakorolta az autópálya szakaszokról történű üzemeltetést.


Majd 2019-ben megérkeztek, a két évvel korábban megrendelt belorusz Szu-30SzM első példányai is, így már csak egy századnyi, alig tíz belorusz MiG-29-es maradt aktív. Ezek 2012 és 2015 között estek át, élettartam hosszabbító ipari nagyjavításon, a helyi 558-as számú üzemben. Időközben 2017-ben bejelentették, hogy nyolc tárolt belorusz MiG-29-est Szerbiának ajándékoznak.

Szóval a FlightGlobal 34 darabos 2022-es mennyiségét – ami reális volt az ezredforduló idején, bő húsz éve(!) - redukáljuk le körülbelül, bő tíz aktív belorusz MiG-29-esre és néhány konzerválva tárolt példányra.




Mi történhetett,már el is emelkedett,az első futót be is húzta,ekkor elkezdett lángolni hátul.
:eek:
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Algéria "mostoha gyerek" MiG-29-esei:

Hasonlóan a többi arab országhoz, Algériában is titkolják a katonai adataikat. Szerencsére mióta mindenki zsebében kamerás mobiltelefon van, illetve a műholdfotók is visszanézhetők, ráadásul az Interneten könnyen egymásra találnak az érdeklődők, sok adat kiszivárog.

A Szovjetunió és a korábbi világrend összedőlése érzékenyen érintette az algériai katonai erőket is, melyek jellemzően szovjet fegyverzettel voltak felszerelve. A hatalmas mennyiségű, korábban a nagy testvér segítségével jelképes áron üzemeltet technikával, a kilencvenes évek elejére hirtelen magára maradt az arab ország. Mintegy félezer ex szovjet tanácsadó távozott az országból, ráadásul ebben az időszakban iszlám forradalom/polgárháború tört ki Algériában.

A kilencvenes évek végére - nem kis mértékben, az Egyesült Államok segítséggel - sikerült úrrá lenni a civilek módszeres mészárlásával járó - becslések szerint körülbelül 44 ezer civilt volt a veszteség - polgárháborún, és megakadályozni, hogy Algéria egy Iránhoz hasonló iszlám vezetésű állammá váljon. Ezek után, a kilencvenes évek végén Algéria számára lehetővé vált, hogy a kelet-európai piacon ex. szovjet fegyverzet szerezhessen be.

A kilencvenes évek végén induló szállítások eredménye közel 130 db, akkoriban Észak-Afrikában korszerűnek számító
  • MiG-29 9.13 /UB
  • Szu-24M/MR
  • MiG-25PD/RBSh
  • és Mi-24V harcigép
A fenti politikai és gazdasági helyzetbe „csöppentek” bele az első ex. Szovjet Front Légierős MiG-29-esek 1999-ben.

A Belorusszia, Oroszország és Ukrajna által leszállított mennyiségekről nagyon szórnak az adatok– 31 és 56 db közöttiről írnak. Ezek közül a hitelesnek a 43 darab MiG-29-es átvételét tartom
  • 34 db 9.13-as harci és
  • 9 db kétüléses MiG-29UB.
Egyrészt mert ez megfelel az ENSZ Fegyverzet Ellenőrző Hivatal számára leadott mennyiségeknek, másrészt ezek fotókkal is alá vannak támasztva! (Általam nagyra tartott algériai kutató, egy plusz öt 9.13-as tartalmazó orosz szállítmányról is ír a kétezres évek közepéről, de ez nincs megerősítve egyelőre.)

belo.jpg

Fotó: arab pilóták Beloruszában, fehérorosz kiképzőikkel a kilencvenes évek végén.

Összefoglalva, 1999 és 2002 között egy labilis belső biztonságú és pénzügyi helyzetű Algériába érkezett meg a MiG-29-es típus. Az átadás és átképzést a belorusz fél végezte, de 43 darabos szállítmány orosz és ukrán MiG-29-eseket is tartalmazott. A belorusz fél nem tudta az igényeket teljes mértékben kiszolgálni. Például a kilenc kétüléses közül, csak kettő volt ex belorusz, míg a többi Oroszországból és Ukránjából származott.

A MiG-29-esek az Algériai Légierő 3. Légvédelmi Wing-jéhez érkeztek, 2003-ra leváltva a MiG-21MF/bis/UB deltaszárnyú vadászokat. Eredeti tervek szerint a 3. Wing korábbi repülőterein telepítették volna azokat szét, melyek az ellenfél Marokkó és a nyolcvanas években puskaporos hordó Nyugat-Szaharai területek felől védték az országot. De a polgárháborúból lábadozó ország, ekkor még nem tudta gazdaságilag megfelelő szinten fenntartani, a használt MiG-29-eseit. Így a 3. Wing határmenti repülőterein, más alakulatoktól idevezényelt típusok, 2006-ig MiG-23MF-ek, majd egészen 2020-ig MiG-25PD/PDSz elfogó vadászgépek adtak készenlétet, a MiG-29-esk helyett. Hosszú ideig, a jelentős számú algériai MiG-29-es, csak a tengerparti BouSfer repülőterén adott készenlétet.

atlas.jpg

Fotó: Algériai MiG-29-esek a hóban. De ez nem Kelet-Európában készült, hanem egy ritka látvány Észak-Afrikában 2003-ban. Ebben az évben állították le az algériai MiG-21-esek utolsó példányait is.

Az algériai MiG-29-es típus állítólag rossz műszaki állapotához az ország gazdaságának állapotán kívül, később az orosz MiG-29SzMT fiaskó is hozzájárult. Az ezredfordulón beszerzett jelentős mennyiségű algériai támadógépet korszerűsíteni tervezték.
  • Mi-24V-et dél-afrikai segítségével Mi-24MkIII szintre
  • Szu-24M/MK változatokat M2-es változatra Oroszországban
  • A MiG-29-eseket BM változatra R-77 légiharcrakétákkal és földi precíziós támadóképeséggel Belorusziában.
A kétezres évek közepén, az oroszok által gyári új gépként eladott, átlag 14 éves MiG-29SzMT-k ügye, a régebbi 9.13-asokra is kihatott. A 9.13-as MiG-29-esek korszerűsítését, az „SzMT” ügy után elvetették. Helyette az új Szu-30MKA típusból, még kétszer rendeltek újra.
Mindez teljesen elvitte a fókuszt az eredeti MiG-29-eskről, melyeket az észak-algériai BouSfer repülőterén vontak össze. Az akkori állapotukat jól jellemzi, hogy a közel egy évtizeddel régebbi MiG-25-ösök előtt(!) tervezték azokat leállítani.

smt.jpg

Fotó: Az oroszok átlag 14 éves, gyárban maradt sárkányok korszerűsítésével hozták létre az algériai MiG-29SzMT repülőgépeket, amit az algériai fél eredetileg a MiG-23MF kivonására szánt volna. Az első MiG-29SzMT-k 2006-ban megérkeztek, a MiG-23MF-eket 2007-ben a tervek szerint leállították, majd kitört a botrány az újként eladott, 14 éves sárkányok miatt. A már leszállított 15 db SzMT/UBT-t visszaszállították Oroszországba és helyette további Szu-30MKA repülőgépeket szereztek be.



Az ipari nagyjavítás csúszott egy bő fél évtizedet. A megváltás csak a tízes évek közepén jött el. 2014-től érkeztek vissza Belorussziába élettartam hosszabbításra az algériai 9.13-as harci és a kétüléses UB MiG-29-esek. Ez jó hatással volt a típusra. A 2018-tól fokozatosan átvették a készenlétet más vadászgépektől és napjainkban a BouSfer-i anya repülőterén kívül már négy algériai bázison adnak két-két géppel készenlétet a MiG-29-esek.

187914.jpg

Fotó: Ipari, élettartam növelő nagyjavításon Belorussziában 2016-ban

Időközben az eredetileg leszállított 43 darab MiG-29-esből 1999 és 2022 között legalább tíz 9.13-as harci, és két UB változatot vesztettek el.

És, hogy mennyi az annyi 2022-ben? Mértékadó források bő húsz repülőképes állapotban tartott MiG-29 9.13-as és UB gépről szólnak. A képet árnyalja, hogy 2020/21-től az orosz fél már szállítja számukra a váltótípusnak szánt MiG-29M/M2 változatokat, amelyekből valószínűleg 14 darabot rendeltek. Ráadásul ez év nyarán, a légierő bemutatóján elhangzott beszédben, magas rangú algériai hivatalnok újabb 14 MiG-29M/M2 szóló tárgyalásokról is nyilatkozott.

belo-tech2.jpg

Fotó: Az ipari hátteret továbbra is Kelet-Európából biztosítják. A mögöttük látható FC-25-ös 9.13-as MiG-29-es, karrierjét hazánkban kezdte meg, amikor 1987-ben Tökölre érkezett és piros 30-as oldalszámot kapott! Majd egy Sármelléki "kanyar után került" vissza a Szovjetunióba és örökölte meg Belorusszia. Végül egy 2002-es nagyjavítás után került Algériába.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
belo-tech2.jpg

Fotó: Az ipari hátteret továbbra is Kelet-Európából biztosítják. A mögöttük látható FC-25-ös 9.13-as MiG-29-es, karrierjét hazánkban kezdte meg, amikor 1987-ben Tökölre érkezett és piros 30-as oldalszámot kapott! Majd egy Sármelléki "kanyar után került" vissza a Szovjetunióba és örökölte meg Belorusszia. Végül egy 2002-es nagyjavítás után került Algériába.
Itt valamit felcseréltem a képen, mert a kis képen egy UB van. A Karácsonyi kapkodás...
Da a FC-25-ös tököli karrier kezdete valós!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Az Üzbég Légierő MiG-29-esei:


A kilencvenes évek elején, öt szovjet közép-ázsiai tagköztársaság önállósodása során, Üzbegisztán örökölte a volt Szovjet Közép-Ázsiai Katonai Körzet repülőtechnikájának krémjét! Szuhoj 17, 24, 25-ös támadó gépek mellett, nem csak új MiG-29-es 9.13-asokat, hanem vadonatúj Szu-27P vadászrepülőgépek is! Nem is beszélve a taskeni repülőgépgyárról, vagy a MiG és Szuhoj típusok ipari hátterét biztosító 355-es számú repülőgép karbantartó üzemről. (Ez utóbbi, mint nálunk a tököli Pestvidéki gépgyár volt.)


A rossz hír viszont, hogy ezek üzemeltetéséhez se pénze, se személyzete nem volt Üzbegisztánnak a kilencvenes években. Ráadásul, Oroszország ezen közép-ázsiai országok függetlenedését, csak formalitásnak tekintette. Az Üzbég Légierő 1992-es megalakulása után is orosz személyzettel, kvázi az Orosz Légierő kitelepült egységeként működtek az üzbég repülőalakulatok.

gromov2.jpg

Fotó: Üzbegisztán papíron 39 db MiG-29-est örökölt a helyi szovjet 115. Gárda ezredtől. Hogy az oroszok továbbra is mennyire sajátjuknak érezték az üzbég gépeket, arra jó példa hogy 1993-ben két 9.13-ast kiemeltek a flottából, hogy Bajkonurban műrepüljenek velük. Majd a gépeket elfelejtették visszaadni és átkerültek az M. M. Gromov Repüléskutató Intézetbe. A képen látható piros 08-as volt ez egyike a Bajkonurban repülő "kiemelt üzbég" gépnek, amely egyébként pár hónap múlva résztvevője volt, az angliai Farnboroughban összeütköző két orosz MiG-29-es balesetének, már sárga-kék színre festve!


Hogy az Oroszok mennyire sajátnak tekintettek ott mindent, az abból is látszik, hogy Üzbegisztán önállósodása után másfél évvel, sőt az önálló üzbég Légierő megalakulása után, szállítottak a térségbe egy komplett ezrednyi, gyári új Szu-27P elfogó vadászrepülőgépet!!! Persze az üzemeltetésre az oroszoknak se volt pénze a kilencvenes években, ezért csak ímmel-ámmal folyt repülés „imitáció”-ja Szu-17, Szu-25, MiG-29-es, Szu-27-es és L-39-es típusokon, mondván képzik az üzbég személyzetet. Ennek az állapotnak a kilencvenes évek végei orosz gazdasági válság vetett végett, miután az oroszoknak a személyzet helyben állomásoztatására sem maradt pénze.


Az oroszokat, hamarosan az amerikaiak (NATO) váltotta, miután Afganisztán megszállása után, logisztikai bázist rendeztek be Karshi/Khanabad repülőterén, ahova az üzbég Légierő harci repülőgépei voltak összevonva. Ez megnehezítette a repülőképzés folytatását, bár ez eddig is csak papíron létezett. Nem utolsó sorban, mert az örökölt üzbég gépek, köztük a MiG-29-esek naptári üzemideje addigra már lejárt.


USAF.jpg

Fotó: Az USAF (NATO) 2001-től közel hétezer főt állomásoztatott a Karshi/Khanabad repülőterén. Ekkoriban az üzbégek, a nagyobb hatótávolságú Szu-24MR felderítő és Szu-27P elfogó gépeket favorizálták. Bár a gyakorlatban ezekkel sem repültek, inkább csak tologatták azokat gurulóutakon. (Az üzbég Szu-27-esek, átlagosan mindössze 200 repült órával mentek nyugdíjba!)


Ebben az időben az üzbég MiG-29-esek lekonzerválva várták jobb sorsukat, a Karshi/Khanabad repülőtér keleti sarkában. Majd 2005-ben – vélhetően orosz nyomásra – az üzbég fél, kiutasította az amerikaiakat a repülőteréről! Ezek után Oroszország igyekezett befolyását visszaszerezni, aminek egyik „baráti” lépése az volt, hogy 2007-ben öt üzbég vadászgépet
  • egy Szu-27P
  • két MiG-29 9.13-as harci
  • és szintén két MiG-29UB
az oroszországi Karsznodárba szállított, hogy élettartam növelő ipari nagyjavítást hajtson végre rajtuk. Az négy MiG-29-es egyedi, sárgás-barnás terepszínnel érkeztek vissza Üzbegisztánba.

szena.jpg

Fotó: A 2007 után Oroszországban elsőként nagyjavított két üzbég 9.13-as, ritka terepszínükkel.


Ezzel a négy MiG-29-essel kezdődött újra (indult el először komolyan) a kiképzés MiG-29-esekre Üzbegisztánban a kétezres évek végén! Érdekes módon a korábbi favorit Szu-27-es típust nem erőltették. Az egyetlen nagyjavított példányt nem követte több, a tízes évek elejére végleg félreállították azokat. Míg a MiG-29-esből egy teljes század felállítását tervezték, ezért 2017-től
  • 10 darab 9.13-as
  • és két UB-t
küldtek Belorusziába, nyolc gép számára az első, míg négy MiG-29-es számára a második nagyjavításra.

IT.jpg

Fotó: A belorusz nagyjavítás után kapta a 12 üzbég MiG-29-es, ezt a szürke színt. Várhatóan még legalább a húszas évek végéig láthatjuk, a nemrég nagy javított üzbég MiG-29-eseket repülni. Bár sajnos 2021. augusztusában egy lezuhant, mikor az Afganisztánból menekülő három A-29-es Super Tucano gépet elfogó két üzbég MiG-29-es közül az egyik, egy afgán Tucano-va ütközött. A pilóták katapultáltak és túlélték.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Nos, itt tartunk. Ez eddig mínusz 375 aktív MiG-29-es, a FlightGlobal számaihoz képest:

Ország:FlightGlobalHTKAForrások
Algéria45Nagyon becslés: 30 db
9.13/UB/M/M2 összesen
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379907
Azerbajdzsán1214https://forum.htka.hu/threads/biztpol-kaukazus-azerbajdzsan-gruzia-oermenyorszag.1506/post-752247
Bangladesh88https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379560
Belarus34kb 11 aktív
+néhány konzerválva tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1378418
Bulgaria13
Cuba32007-ben repültek utoljára!https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Egyiptom44OK, kb 44https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1364522
Eritrea7három tárolvahttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1376621
India120
Irán19
Kazahsztán232020 óta nem repülnek
15 db tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Mongólia2
Mianmar31
Észak Korea3512https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1314778
Peru87-8 aktív és több
tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1375196
Lengyel29
Orosz27560-70 aktív és jelentős
számú tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374825
Szerb13
Szlovák112022-ben leállítva
Szudán11
Szíria29
Türkmenisztán24
Ukrajna51
Üzbegisztán3811 aktívhttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1380633
Jemen23A polgárháború során
megsemmisültek
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 598
12 643
113
Nos, itt tartunk. Ez eddig mínusz 375 aktív MiG-29-es, a FlightGlobal számaihoz képest:

Ország:FlightGlobalHTKAForrások
Algéria45Nagyon becslés: 30 db
9.13/UB/M/M2 összesen
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379907
Azerbajdzsán1214https://forum.htka.hu/threads/biztpol-kaukazus-azerbajdzsan-gruzia-oermenyorszag.1506/post-752247
Bangladesh88https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379560
Belarus34kb 11 aktív
+néhány konzerválva tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1378418
Bulgaria13
Cuba32007-ben repültek utoljára!https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Egyiptom44OK, kb 44https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1364522
Eritrea7három tárolvahttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1376621
India120
Irán19
Kazahsztán232020 óta nem repülnek
15 db tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Mongólia2
Mianmar31
Észak Korea3512https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1314778
Peru87-8 aktív és több
tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1375196
Lengyel29
Orosz27560-70 aktív és jelentős
számú tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374825
Szerb13
Szlovák112022-ben leállítva
Szudán11
Szíria29
Türkmenisztán24
Ukrajna51
Üzbegisztán3811 aktívhttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1380633
Jemen23A polgárháború során
megsemmisültek
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
El fog telni gyanúm szerint egy pár év, mire ki lehet majd sakkozgatni, hogy ezekből mennyi került Ukrajnába repülőképessé téve, vagy ehhez donorként felhasználva.
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
365
1 711
93
Nos, itt tartunk. Ez eddig mínusz 375 aktív MiG-29-es, a FlightGlobal számaihoz képest:

Ország:FlightGlobalHTKAForrások
Algéria45Nagyon becslés: 30 db
9.13/UB/M/M2 összesen
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379907
Azerbajdzsán1214https://forum.htka.hu/threads/biztpol-kaukazus-azerbajdzsan-gruzia-oermenyorszag.1506/post-752247
Bangladesh88https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1379560
Belarus34kb 11 aktív
+néhány konzerválva tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1378418
Bulgaria13
Cuba32007-ben repültek utoljára!https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Egyiptom44OK, kb 44https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1364522
Eritrea7három tárolvahttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1376621
India120
Irán19
Kazahsztán232020 óta nem repülnek
15 db tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Mongólia2
Mianmar31
Észak Korea3512https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1314778
Peru87-8 aktív és több
tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1375196
Lengyel29
Orosz27560-70 aktív és jelentős
számú tárolva
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374825
Szerb13
Szlovák112022-ben leállítva
Szudán11
Szíria29
Türkmenisztán24
Ukrajna51
Üzbegisztán3811 aktívhttps://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1380633
Jemen23A polgárháború során
megsemmisültek
https://forum.htka.hu/threads/mig-29-mig-35-fulcrum-mikojan-gurjevics.129/post-1374858
Érdekes módon a szlovákok azután, hogy idén augusztus végén hivatalosan elbúcsúztatták a 29-eseiket, és a lengyelek a csehekkel karöltve ünnepélyesen átvették a légterük védelmét, még hetekig, vagy akár hónapokig is repülték még a 29-eseiket. Nem tudom, hogy még mindig aktívak-e a gépeik (valószínűleg nem), de szlovák fórumokon ősszel rendszeresen tűntek fel felvételek 29-esekről a levegőben.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 906
4 662
113
Érdekes módon a szlovákok azután, hogy idén augusztus végén hivatalosan elbúcsúztatták a 29-eseiket, és a lengyelek a csehekkel karöltve ünnepélyesen átvették a légterük védelmét, még hetekig, vagy akár hónapokig is repülték még a 29-eseiket.
Szia,

Hat, vegulis ha nem tudnak 3 mukodo gepet folyamatosan kiallitani, de idonkent van mukodo gepuk, akkor az a logikus, hogy a meg benne levo repidot kirepulik, de keszultseget mar nem tudnak adni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 742
66 427
113
Érdekes módon a szlovákok azután, hogy idén augusztus végén hivatalosan elbúcsúztatták a 29-eseiket, és a lengyelek a csehekkel karöltve ünnepélyesen átvették a légterük védelmét, még hetekig, vagy akár hónapokig is repülték még a 29-eseiket. Nem tudom, hogy még mindig aktívak-e a gépeik (valószínűleg nem), de szlovák fórumokon ősszel rendszeresen tűntek fel felvételek 29-esekről a levegőben.
Ma miközben fotózgattam egy Mi-17-est itt Újpesten és egy kvázi géppár C-17-est áthaladóban, láttam, ahogy egy Caslav-ból nekiindult cseh Gripen leszáll Szliácson.
Az adsb szerint most már a Gripenek őrzik ott a légteret.
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
365
1 711
93
Szia,

Hat, vegulis ha nem tudnak 3 mukodo gepet folyamatosan kiallitani, de idonkent van mukodo gepuk, akkor az a logikus, hogy a meg benne levo repidot kirepulik, de keszultseget mar nem tudnak adni.
Valóban, de a leállításnál azt kommunikálták, hogy az üzemeltetési nehezségek mellett a másik fő érv a leállítás mellett az, hogy hamarosan átadják a gépeket Ukrajnának. Így nézve "nem szép dolog" kirepülni belőlük az üzemidőt, bár egyelőre még a gépeket sem adták át, és az valóban mindegy, hogy mennyi üzemidővel rendelkező gépeket nem adnak át :)
Bár decemberben voltak olyan hírek, hogy most már tényleg átadásra kerülnek az ukránok számára.

Ma miközben fotózgattam egy Mi-17-est itt Újpesten és egy kvázi géppár C-17-est áthaladóban, láttam, ahogy egy Caslav-ból nekiindult cseh Gripen leszáll Szliácson.
Az adsb szerint most már a Gripenek őrzik ott a légteret.

Ez viszont érdekes, mert eddig elvileg Cáslavból látták el a légtérvédelmet. Kíváncsi vagyok, hogy mi végül átvesszük-e a csehetől ezt a feladatot, hiszen földrajzilag sokkkal előnyösebb az elhelyezkedésünk...
 

T.Tom

Well-Known Member
2016. november 6.
365
1 711
93
Érdekes módon a szlovákok azután, hogy idén augusztus végén hivatalosan elbúcsúztatták a 29-eseiket, és a lengyelek a csehekkel karöltve ünnepélyesen átvették a légterük védelmét, még hetekig, vagy akár hónapokig is repülték még a 29-eseiket. Nem tudom, hogy még mindig aktívak-e a gépeik (valószínűleg nem), de szlovák fórumokon ősszel rendszeresen tűntek fel felvételek 29-esekről a levegőben.
Ez elvileg már a tényleges búcsúrepülés végén készült, kora ősszel:
325610313_873923097155180_6575672447503351944_n.jpg