Pár gondolat a belorusz MiG-29-esekről, elsősorban mennyiségi oldalról megközelítve:
Beloruszia 1992 és 1993 között, CFE adatok szerint 92 db MiG-29-est örökölt a szovjet Front Légierő állományából. Ezen gépeknek jelentős része Magyarországon, Kiskunlacházán és Tökölön állt hadrenbe eredetileg, majd kelet-németországi szolgálat után kerültek Fehéroroszországba.
Fotó: A belorusz MiG-29-esek többször települtek gyakorlatok során az oroszországi asztrahányi lőtérre, ahol mind légiharc, mind a földi célok elleni fegyverzet bevetését gyakorolhatták.
Ekkora mennyiségű vadászgépre nem volt szüksége az országnak, valamint az európai hagyományos fegyveres erők csökkentéséről szóló egyezmény, mennyiségi keretébe sem fértek bele, ezért megkezdték azok külföldi értékesítését.
1996 és 2002 között, összesen 43 darab MiG-29-est szállítottak Peru és Algéria számára. Míg a megmaradt körülbelül
A belorusz MiG-29-esek fénykora az ezredforduló utáni évtizedre tehető. A fotók alapján aktívan repülő kb. 33 darab 9.13-as MiG-29-es közül, körülbelül egy századnyit - 8 és 12 között szórnak a becslések - korszerűsítettek. A felújított Fulcrumok pilótafülkéje egy videórendszert kapot a repülés közbeni paraméterek rögzítésére, és állítólag lehetővé vált az RVV-AE R-77 és az R-27ER/ET közepes hatótávolságú légi- légi rakéták, valamint irányított földi célok elleni fegyverzet bevetése. A vadászgépeket a helyi Szatelit önvédelmi elektronikai zavaró berendezéssel is felszerelhették:
A hanyatlás 2010-től következett, miután a két belorusz repülő ezredet összevonták és csak két repülőszázad maradt aktív a baranovicsi repülőterén, mindössze húszon pár MiG-29-essel. A megmaradt tízen egynéhány feleslegesnek ítélt gép közül, 2010-től legalább kettő földi oktató példánnyá, míg vagy négy, kiállítási tárggyá vált. Valamint 2010 és 2017 között legalább három gépet elvesztettek. Kettő összeütközött a levegőben, míg egy felszállás közben szenvedett balesetet.
A 2010-es ütközés eredménye. Az 50-es lezuhant, pilótája katapultált. Míg a 29-es oldalszámú kényszer leszállt (utóbbi, állíólag új szárnyat kapott):
A 2017-es, felszállás közbeni baleset:
Illetve több gépet leállítottak és tárolásba helyeztek 2010 után. A 61-es volt, a Belorusz Légierő legöregebb MiG-29-ese. 1985-ben szállt fel először a gyári repülőtérről. Huszonöt éves szolgálata során kétszer volt ipari nagyjavításan, 2010 után földi oktató példány vált belőle.
A Belorusz Légierő aktívan gyakorolta az autópálya szakaszokról történű üzemeltetést.
Majd 2019-ben megérkeztek, a két évvel korábban megrendelt belorusz Szu-30SzM első példányai is, így már csak egy századnyi, alig tíz belorusz MiG-29-es maradt aktív. Ezek 2012 és 2015 között estek át, élettartam hosszabbító ipari nagyjavításon, a helyi 558-as számú üzemben. Időközben 2017-ben bejelentették, hogy nyolc tárolt belorusz MiG-29-est Szerbiának ajándékoznak.
Szóval a FlightGlobal 34 darabos 2022-es mennyiségét – ami reális volt az ezredforduló idején, bő húsz éve(!) - redukáljuk le körülbelül, bő tíz aktív belorusz MiG-29-esre és néhány konzerválva tárolt példányra.
Beloruszia 1992 és 1993 között, CFE adatok szerint 92 db MiG-29-est örökölt a szovjet Front Légierő állományából. Ezen gépeknek jelentős része Magyarországon, Kiskunlacházán és Tökölön állt hadrenbe eredetileg, majd kelet-németországi szolgálat után kerültek Fehéroroszországba.
- A 9.13-as „púpos” harci változatok nagyrészt 1986 és 1989 között készültek,
- míg a kétüléseseket 1985 és 1992 között gyártották
Fotó: A belorusz MiG-29-esek többször települtek gyakorlatok során az oroszországi asztrahányi lőtérre, ahol mind légiharc, mind a földi célok elleni fegyverzet bevetését gyakorolhatták.
Ekkora mennyiségű vadászgépre nem volt szüksége az országnak, valamint az európai hagyományos fegyveres erők csökkentéséről szóló egyezmény, mennyiségi keretébe sem fértek bele, ezért megkezdték azok külföldi értékesítését.
1996 és 2002 között, összesen 43 darab MiG-29-est szállítottak Peru és Algéria számára. Míg a megmaradt körülbelül
- 33 darab 9.13-as harci és
- hat darab kétüléses UB
A belorusz MiG-29-esek fénykora az ezredforduló utáni évtizedre tehető. A fotók alapján aktívan repülő kb. 33 darab 9.13-as MiG-29-es közül, körülbelül egy századnyit - 8 és 12 között szórnak a becslések - korszerűsítettek. A felújított Fulcrumok pilótafülkéje egy videórendszert kapot a repülés közbeni paraméterek rögzítésére, és állítólag lehetővé vált az RVV-AE R-77 és az R-27ER/ET közepes hatótávolságú légi- légi rakéták, valamint irányított földi célok elleni fegyverzet bevetése. A vadászgépeket a helyi Szatelit önvédelmi elektronikai zavaró berendezéssel is felszerelhették:
A hanyatlás 2010-től következett, miután a két belorusz repülő ezredet összevonták és csak két repülőszázad maradt aktív a baranovicsi repülőterén, mindössze húszon pár MiG-29-essel. A megmaradt tízen egynéhány feleslegesnek ítélt gép közül, 2010-től legalább kettő földi oktató példánnyá, míg vagy négy, kiállítási tárggyá vált. Valamint 2010 és 2017 között legalább három gépet elvesztettek. Kettő összeütközött a levegőben, míg egy felszállás közben szenvedett balesetet.
A 2010-es ütközés eredménye. Az 50-es lezuhant, pilótája katapultált. Míg a 29-es oldalszámú kényszer leszállt (utóbbi, állíólag új szárnyat kapott):
A 2017-es, felszállás közbeni baleset:
Illetve több gépet leállítottak és tárolásba helyeztek 2010 után. A 61-es volt, a Belorusz Légierő legöregebb MiG-29-ese. 1985-ben szállt fel először a gyári repülőtérről. Huszonöt éves szolgálata során kétszer volt ipari nagyjavításan, 2010 után földi oktató példány vált belőle.
A Belorusz Légierő aktívan gyakorolta az autópálya szakaszokról történű üzemeltetést.
Majd 2019-ben megérkeztek, a két évvel korábban megrendelt belorusz Szu-30SzM első példányai is, így már csak egy századnyi, alig tíz belorusz MiG-29-es maradt aktív. Ezek 2012 és 2015 között estek át, élettartam hosszabbító ipari nagyjavításon, a helyi 558-as számú üzemben. Időközben 2017-ben bejelentették, hogy nyolc tárolt belorusz MiG-29-est Szerbiának ajándékoznak.
Szóval a FlightGlobal 34 darabos 2022-es mennyiségét – ami reális volt az ezredforduló idején, bő húsz éve(!) - redukáljuk le körülbelül, bő tíz aktív belorusz MiG-29-esre és néhány konzerválva tárolt példányra.