Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag

Guest
Megbízhatóbb vokt mint a T-34
Amire az olaj nélküli olajos porszűrős amerikai tesztet fogod felhozni bizonyítéknak?
A Tigrisek fogyasztása nem volt tétel a 3. birodalomban
Akkor nem is értem miért álltak le az Őszi köd hadművelet alatt.

Btw az értelmezhető mennyiség nem 260 hanem durván a a 20xosa vhs léptékben.

Akkor ezt most szorozd be 5000el. Igen, ahhoz, hogy ez megtegyen 1 kmert annyit fogyasztott mint 5 csh...
Valóban túlzás, hogy mint egy flotta.
 
T

Törölt tag

Guest
p

Ne beszélj mar hülyeseget!Minden német nehéz-harckocsi mészárolt és a szovjeteknek minden zsákmányolt német nehéz-harckocsit (+Phanter) a legrövidebb idő alatt szolgálatba kellett állítani és mindent meg kellett tenni azért,hogy minél tovább harcképes maradjon.*
A hadműveleti szintről meg annyit,hogy mindig oda vitték a nehéz-harckocsi zászlóaljakat ahol a legjobban kellettek és minden harcászati vagy hadászati léptékű támadást ők vezettek.

*Gondolom a szovjetek éreztél az erőfölényüket ezért azzal próbálták segíteni a németeket,hogy hadműveletekre alkalmatlan technikát használtak.
De megint a T-34re ugrasz, a Shermanra nem, pedig ha arányosítunk kb ugyanannyit mészárolt belőle a német nehézpáncélos kommandó...
Értem, hogy szerinted az oroszok untermench, csak ezt nem kéne ennyire nyíltan tolnod...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 646
11 885
113
Szia,

5 meres nem igazan statisztikai alap, szoval lehet egyszeruen veletlen ("marha mázli") is.
A főnökömnek mutattam, röhögött, sorkatonaként t-54-ben volt Szegeden irányzó. Álló célt sem találtak el soha a gyakorló lőszerrel 800méterről, szerinte, kínjukban csináltak olyan kalapácsot amivel találat nyomott ütöttek a céltáblába hogy értékeléskor "jót" kapjanak mert arra járt a szabi. Mivel ez nem ment a rendes lőszerrel ezért ott a gyakorlaton lőttek egy nagy nullást, a mozgó célnak a közelébe sem sikerült soha lőni. Szerinte az egész százada ennyit tudott.
Beszélgettem egy másik kollégával aki kicsit később volt T-55-ön, ő meg azt mondja hogy a gyakorló lőszerrel ők sem találtak el semmit, de a rendes lőszerrel simán hozták a "jó" értékelést. Azt már nem tudja hogy ehhez mennyit kellett találni. Viszont ő 187cm, kibaszásból osztották be harckocsizónak, alig fért be.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
15 008
38 090
113
De megint a T-34re ugrasz, a Shermanra nem, pedig ha arányosítunk kb ugyanannyit mészárolt belőle a német nehézpáncélos kommandó...
Értem, hogy szerinted az oroszok untermench, csak ezt nem kéne ennyire nyíltan tolnod...

Igen, a Sherman sem volt egy nagy durranás, bár a gyártási minősége, ergonómiája azért sokkal jobb volt (a szovjet harckocsizók is jobban szerették, mint a T-34-est, ha válaszhattak), illetve sokkal továbbfejleszthetőbbnek bizonyult, bármennyire is szinte komikusan régimódi konstrukció volt már a háború alatt is, míg a T-34 koncepciója a németeket is másolásra késztette (bár a "másolat" közel sem lett olyan olcsón és tömegesen gyártható a gyakorlatban). Mind a Sherman mind a 34-es legfőbb erénye az volt, hogy sok volt belőle.
A németeknek kevés volt az emberük és a nyersanyaguk, részükről teljesen logikus volt a "nehézpáncélos kommandó", amikor már védekező harcot vívtak. Miért hülyeség gyártani egy olyan tankot, ami felér 5 ellenséges tankkal, ha kevés az embered és a nyersanyagod, és nem is tudnál az árából 5 használható olcsóbb hk-t kiállítani, képzett személyzettel? Azért nem került annyival többe pl. egy Tiger B, és nem fogyasztott annyival többet, mint amennyivel felülmúlta az ellenfeleit, ha még nem fogyott el a páncélhoz az ötvözőanyag a gyárakban, amíg jól tudták használni (volt még elég élő nem teljesen zöld legénység rájuk), meg volt még egyáltalán benzin. A legendagyártás a "használhatatlanul megbízhatatlan" nagymacskákról a hülyeség... a háború legvégén elhagyott tankok miatt mondogatják.
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
Ez így sántít.
Bármilyen lövegstabilizátor automatikusan jobb célfelderítést és irányzást tesz lehetővé. Gondoljunk bele: Még abban az esetben is, ha egy kezdetleges stabi csak bizonyos sebesség alatt és bizonyos toronyszögnél garantál pontosságot, ezzel még mindig beljebb vagyunk, mint egy stab nélküli hk.
Vegyünk egy elég könnyen elképzelhető példát;

Szakaszunk nyílt terepen halad mikor ellenséges harckocsik tűz alá veszik. A stabilizált löveggel ellátott kocsi irányzója még ~25-30km/h környékén is képes az optikán át megfigyelésre és a célra állásra. Amint az irányzó a célra állt, a harckocsi ideiglenesen lelassít vagy rövid megállót hajt végre, míg az irányzó leadja a lövést. Lövés után a harckocsi ismét gyorsíthat illetve irányt válthat.
Ez alapvető harceljárás, ami minimalizálja az állással töltött időt, csökkentve az ellenség találati esélyét.

Ugyanezt végigcsinálni stabilizálatlan löveggel és optikával elég nagy tortúra, hisz alapvetően több időt igényel a célra állás (feltéve ha egyáltalán felderítettük a célt a stabilizálatlan optikán át), amit igazából vagy lassan haladva, vagy állóhelyzetből lehet csak végrehajtani. A tüzelés is csak álló helyzetből elképzelhető.

Szerintem azt mindenki tudja, hogy az IDF 73-ban nem az objektíve nem létező technikai fölény miatt, hanem az ellenségeinél jobban kiképzett és veteránok által vezetett állománya miatt teljesített úgy, ahogy. És még így is jelentős veszteségeket szenvedett.
Teljesen egyetértek.A nyugati oldalon is volt aki berakta a még nem tökéletes stabit,volt aki nem.Szerintem annál,aki nem,az nem kifejezetten taktikai,hanem inkább pénzügyi megfontolásbol tette azt.Egyszerűen kisporolta.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
Ez helyesen: "Viszont hiába volt az szériatartozék a T55/62 tipusokon,az különösebb előnyt nem jelentett,mert kiképzetlen, félhülyék kezelték a technikát".
Itt a miértje:

Egy szovjet hadgyakrolaton 1200-1300 méterről mozgás közben, stabilizátorral 73% találati arányt értek el a T-62-vel.
Emögött szerintem az @Avtomat leirta rövid megállásos technika állt.
Az arabok nem voltak egy szinten az IDFfel,de azért a full kretén kiképzetlen dolog 73ban nem igaz.Izraeli visszaemlékezések szerint bátran és jol begyakorolt módon harcoltak.Az irakiakra irták,hogy elég balfék társulat volt.
 
T

Törölt tag

Guest
Igen, a Sherman sem volt egy nagy durranás, bár a gyártási minősége, ergonómiája azért sokkal jobb volt
Ez az ergonómia manapság egy varázsszó lett, de azért halk kérdés, melyik Sherman változat, melyik T-34el szemben. A gyártásminőségen meg valóban sokat dob az, hogy ha épp nem bombázzák az üzemet.
Ettől függetlenül én a T34/85ig az M4et tartom jobbnak, utána ha egy paraszthajszállal is, de az előbbit. Meggyőzhető vagyok az ellenkezőjéről, de csak normális érvekkel.
Mind a Sherman mind a 34-es legfőbb erénye az volt, hogy sok volt belőle.
És mind a kettőböl majdnem egy nagyságrendel többet gyártottak, mint a német páncélosokból összesen. Ez egy háborúban természetesen nem előny.
Mert lehet, hogy egy Tigris ellen 5 vs 1ben is a tigris nyer. Csak abból az egész fronton van 5, és így nehezen fogja megállítani az épp a gyalogságod vegzáló Shermant. Márpedig ugye a hkkat alapvetően erre használták. Már akinek volt elég.

A németeknek kevés volt az emberük és a nyersanyaguk, részükről teljesen logikus volt a "nehézpáncélos kommandó", amikor már védekező harcot vívtak.
Csak ezen eszközöket ők nem a védekezéshez tervezték.
És állítólag nem hátrány olyan eszközt tervezni a hadseregednek, amit a logisztikád el tud látni. Bár lehet, hogy mindenki más volt helikopter már megint.
Azért nem került annyival többe pl. egy Tiger B, és nem fogyasztott annyival többet, mint amennyivel felülmúlta az ellenfeleit,
De igen.

használhatatlanul megbízhatatlan" nagymacskákról a hülyeség...
Technikailag a párducok első bevetésekor az állomány közel fele technikai gondok miatt esett ki...
De ez ugye csak legenda.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 433
90 373
113
Amire az olaj nélküli olajos porszűrős amerikai tesztet fogod felhozni bizonyítéknak?

Akkor nem is értem miért álltak le az Őszi köd hadművelet alatt.

Btw az értelmezhető mennyiség nem 260 hanem durván a a 20xosa vhs léptékben.

Akkor ezt most szorozd be 5000el. Igen, ahhoz, hogy ez megtegyen 1 kmert annyit fogyasztott mint 5 csh...
Valóban túlzás, hogy mint egy flotta.
Igen,meg pl azt,hogy tesztre eleve 2 váltóval küldték a harckocsit.

Azért mert nem volt már üzemanyag,de azt nem a Heer hasz álta el főként hanem a flotta.
 
  • Hűha
Reactions: Miskolci Ogre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 433
90 373
113
De megint a T-34re ugrasz, a Shermanra nem, pedig ha arányosítunk kb ugyanannyit mészárolt belőle a német nehézpáncélos kommandó...
Értem, hogy szerinted az oroszok untermench, csak ezt nem kéne ennyire nyíltan tolnod...
A Sherman legalább megbízható volt(és ugye ez volt az érved)így miert is "ugrottam"volna?
Ott van Számvéber Norbert előadása,csak a Shermannal ellátott egységek voltak harcképes állapotban miután atkeltek a Déli-Karpátok hágóin az oroszok,a T-34/85-tel felszereltek nem.

De ha már érdekel(bár már írtam parszor,nem feltetlen neked) sokkal jobb harckocsinak tartom a Shermant mint a T-34-et.
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 433
90 373
113
A Tigerek és Phanterek azért voltak drágabbak mert messze magasabb minőségben keszültek mint a szovjet hackocsik.És itt nem elsősorban az acélra kell gondolni mert kb az volt a legolcsóbb része a harckocsinak(bár nagy árbeli különbség van a jól ötvözött hevesztett hengerelt acél torony es az öntött acéltorony közt),hanem minden másra,motor,váltó,löveg,optikák,RÁDIÓ(!!!)
stb.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
Ez az ergonómia manapság egy varázsszó lett, de azért halk kérdés, melyik Sherman változat, melyik T-34el szemben. A gyártásminőségen meg valóban sokat dob az, hogy ha épp nem bombázzák az üzemet.
Ettől függetlenül én a T34/85ig az M4et tartom jobbnak, utána ha egy paraszthajszállal is, de az előbbit. Meggyőzhető vagyok az ellenkezőjéről, de csak normális érvekkel.

És mind a kettőböl majdnem egy nagyságrendel többet gyártottak, mint a német páncélosokból összesen. Ez egy háborúban természetesen nem előny.
Mert lehet, hogy egy Tigris ellen 5 vs 1ben is a tigris nyer. Csak abból az egész fronton van 5, és így nehezen fogja megállítani az épp a gyalogságod vegzáló Shermant. Márpedig ugye a hkkat alapvetően erre használták. Már akinek volt elég.


Csak ezen eszközöket ők nem a védekezéshez tervezték.
És állítólag nem hátrány olyan eszközt tervezni a hadseregednek, amit a logisztikád el tud látni. Bár lehet, hogy mindenki más volt helikopter már megint.

De igen.


Technikailag a párducok első bevetésekor az állomány közel fele technikai gondok miatt esett ki...
De ez ugye csak legenda.
Koreában és a II.vh alatt már megjelent 76milis ágyús angol változat.Mindkettő jobb volt,mint a T34/85.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 433
90 373
113
A dízelolajjal működő tengeralatjárók hol működnrk nyers olajjal?
Értsd már meg,hogy a nagy hajó ették a kőolajat.A tengeralattjárók is sokat ettek ez tény de egy U boat pár tucat tonna gázolajjal több 1000 km-es hatótávolságot tudot addig ugyan ez egy cirkálónak(nem csatahajó csak cirkáló)több ezer tonna kőolajba került.
 
M

molnibalage

Guest
A németeknek kevés volt az emberük és a nyersanyaguk, részükről teljesen logikus volt a "nehézpáncélos kommandó", amikor már védekező harcot vívtak. Miért hülyeség gyártani egy olyan tankot, ami felér 5 ellenséges tankkal, ha kevés az embered és a nyersanyagod, és nem is tudnál az árából 5 használható olcsóbb hk-t kiállítani, képzett személyzettel? Azért nem került annyival többe pl. egy Tiger B, és nem fogyasztott annyival többet, mint amennyivel felülmúlta az ellenfeleit, ha még nem fogyott el a páncélhoz az ötvözőanyag a gyárakban, amíg jól tudták használni (volt még elég élő nem teljesen zöld legénység rájuk), meg volt még egyáltalán benzin. A legendagyártás a "használhatatlanul megbízhatatlan" nagymacskákról a hülyeség... a háború legvégén elhagyott tankok miatt mondogatják.

Valaki tett be értéket. Egy Tiger I asszem cirka 6-szor többe került, mint egy Pz IVH. Vagy a Panther-het képest volt ekkora?

Amúgy meg mivel gyalogsági támogatéshoz a csőszám is kell, így nézve bizony baj volt a kevés. Mert egy Tiger csak egy helyen tud jelen lenni. Öt hk meg öt helyen.

Segíts kérlek, a dízellel működő flotta hogy használta el a benzint a szfi hadsereg elől?
Úgy, hogy abból, amit nyersolajként eltüzelnek, abból is lehetne finomítani fehérárut...
A Tiprizt egyetlen 1942-es bevetésén, ami nulla eredményt hozott laza 8000 tonna nyersolajat használt le.
Ha csak 40% kihozatallal számolok, ez akkor is 3200 tonna benzin. Ez 4.2 millió liter benzin.

Na, ebből hány Me-109 bevetés jön ki, vagy mennyi páncélos és jármű üzemel hány napig?
A szövi haderő napi benzin igénye 1944 augusztusában volt 2.5 millió liter.
Legalábbis ezt az érték szerepelt a "Híd túl messze van című könyvben".
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 852
113
A T-34 fölényének kulcsa --szerintem-- a megbízható és olcsón nagy sorozatban gyártható Alu-blokkos Diesel-motor volt!!!
Azt a sok-száz megspórolt kilogrammot(a fele üzemanyag fogyasztással főleg) a nem sokkal gyengébb minőségű de nagyobb mennyiségű páncélzatra/Védelemre, nagyobb hatótávra/sebességre/Mozgékonyságra és nagyobb ágyúkra/Tűzerőre tudták beváltani!

Mi is a Harckocsi-"szent-háromság? Védelem/Mozgékonyság/Tűzerő és ennek a körülményekhez optimális összhangja!!!
A T-34 (tömeges) megjelenése után ebben a hármasban a németek már csak követni tudták a keleti fronton megjelent eszközök minőségét és mennyiségét is!

Ezt sokáig elég jól tudták kompenzálnia a sokkal magasabb szintű képzés és (rádiótechnikai-)kommunikációs előnnyel, de a személyi, technikai és mennyiségi fölényt(a kritikus időszakban sokat számító USA háttér-szállításokkal) nem tudták ellensúlyozni!

U.I:"Jut eszembe": szinte minden harckocsi méretű járműben ezt a motort használták, tehát ez az előny minden --ezt a motort használó konstrukciónál-- megjelent!!!


U.I.2: Asszem' a T-72-ben is ekkora ürtartalmú --38,8 literes-- motor van!!! A T-34es motor továbbfejlesztése? Opssssz ?
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 645
18 825
113
Akkor újra: a tigris megbízhatósága valahol a borzalmas és a katasztrófális között volt

Német adatok szerint a hadra foghatósága teljesen összevethető volt az átlagos Panzer IVel és Pantherrel, ami nem rossz, ha azt is nézed mennyire intenzívebb környezetben használták őket. Menteni persze nehezebb volt a tömeg miatt.

Terepjáró képessége egy nyári záportól már nullára csökkent, és a fogyasztása miatt, ha értelmezhető mennyiségben vetik be, mondjuk az USA csinál hasonlót akkor, dönteni kellett volna, hogy az első páncéloshadosztály vagy a 3. és 4. Flotta kap üzemanyagot...

A terepjáró képessége kifejezetten jó volt (könnyű volt vezetni, sok áttét a váltóban, a kormánymű hidraulikus, a talajnyomása laza talajon az átlagolt görgőknem köszönhetően kifejezetten alacsony volt) a fogyasztás pedig a Sherman szintjén (nem a Tigris volt jó, hanem a Sherman fogyasztott ennyire szarul).
 
  • Hűha
Reactions: Miskolci Ogre