Mióta kinlódik kina a repülőgép/helikopter turbinák fejlesztésével?Oroszok mióta fejlesztik a Ka226ba turbinát?És egy hk turbina nehezebb eset.Egyesek úgy tesznek, mintha egy mikro GT fejlesztése ma a világ teteje lenne...
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Mióta kinlódik kina a repülőgép/helikopter turbinák fejlesztésével?Oroszok mióta fejlesztik a Ka226ba turbinát?És egy hk turbina nehezebb eset.Egyesek úgy tesznek, mintha egy mikro GT fejlesztése ma a világ teteje lenne...
Csecsen háború után szó volt a T80 átépitéséről dizelesre-de nem volt rá pénz,és a szibériai csapatok ellenezték.
T72őt ahoz át kéne tervezni-úgymeg már T80 lesz belőle....
X motorral szivnak rendesen-de nincs másuk,hát muszly kinlódni vele.Az elméleti előnyök nem jöttek ki a gyakorlatban,Van ez igy.Nincs pénz párhuzamos tartalék fejlesztésre,igy kénytelenek tovább kinlódni vele.
Egyikőtök sem tudja - vagy nem akarja - átfogó képen értelmezni a helyzetet. Leragadtok 1-1 technikai, pénzügyi problémánál.Miből tellett volna, na nézzük:
-80-as évek legvégén és a 90-es évek elején járunk, szovjet gazdaság, ipar, és unió megy egyenesen a kukába.
-a T-80-asokat az omszki, illetve leningrádi traktorgyárban készítik, na meg Harkovban. Harkov ráadásul nem is turbinával gyártja, mert az külön képesség - ők az ugyanott gyártott ellendugattyús kétütemű diesel motorokat rakják bele, így lesz a T-80UD.
-A katonai büdzsé radikális csökkenésével az omszki és a leningrádi gyárak mennek a levesbe, az egyetlen "rendesen" működő harckocsigyártásra képes üzem az UVZ marad Nyizsnyij Tagilban. Ez a gyár készíti a T-72-est.
-Az új Oroszországnak racionalizálnia kell a drámaian megcsappant katonai büdzséjének költését, tehát a legolcsóbban gyárható és fenntartható harckocsira esik a választás, a T-72re. A meglévő T-80-asokat sem dobják a kukába, mert a javításra és limitált modernizációra még van kapacitás Omszkban és Szentpétervárott. (Omszk még a 90-es évek közepéig is gyárt T-80U-t.) A T-64-eseket kivágják a pécsbe, mert a gyár ami el tudná látni őket immáron Ukrajnában van.
Így talán látod, hogy miért nem "tették bele a gáztubrinát a t-90-be" . Az UVZ-nek teljesen új képességet kellett volna kiépítenie, hogy egy drágábban gyártható és drágábban fenntartható motort rakjon egy az olcsóságáért kiválasztott harckocsiba.
Ahogy Puskást idéztem az előbb: Kis pénz, kis foci...
Lehetséges. Mindezek ellenére, mind az oroszok, mind a németek, mind a japánok tudnak:Németek a II.vh-ban fejlesztettek utoljára hk turbinát,a többiek soha.Mennyi idő és pénz lenne ezt az ipari kapacitást kifejleszteni?Mindkettő sok-és nem térül meg.Pár száz db-os tételekért nem éri meg.Igy is eszement drágák az új hk-k.
Te végig gondolod mielőtt ilyen téveszméket firkálsz...???És egy hk turbina nehezebb eset.
Nem olvastad tegnap a koncepcióból otthagyott D-20-at és az elásott lőszerét!Te végig gondolod mielőtt ilyen téveszméket firkálsz...???
- Mióta van egy harckocsi GT-nek utánégető fokozata...?
- Mióta üzemel egy harckocsi GT +50 és -60 fok között 0 és M2.0+ sebesség tartományok között?
- Mióta üzemel turbulenciában egy harckocsi GT?
- Mikor rángatják meg 9G-re?
- Egy kisebb teljesítményű gépről van szó eleve. Ugye nem kell ragoznom a különbséget egy IFA motor és egy F1 autó motorja között? Kb. ez a nagyságrend van egy hackocsi mikro GT és egy vadászgép hajtómű között.
Ember a civil piacon tudsz mindenféle mikro turbinát venni RC gépekbe is évtizedek óta.
Csúcskategóriás vadászgép hajtóművet meg nem akasztasz le az ebay-ről...
Ez 1963-as modellben.
Nem azért nincs GT-s harcjármű, mert egy akkora teljesítményű GT-t megalkotni valamiféle mérnöki csoda lenne.
Bebizonyosodott több esetben, hogy nagyon speciális alkalmazásokat leszámítva a GT meghajtásnak sokkal több a hátránya, mint az előnye.
Állam a padlón, hogy ezen megy itt rant már mióta és aztán sikerül egy ilyen "zseniális" kommenttel megspékelni...
?Nem olvastad tegnap a koncepcióból otthagyott D-20-at és az elásott lőszerét!
Hk turbinát ne egy vadászgép hajtóműhöz hasonlis már,hanem inkább egy helikopter turbinával.Amit egy zárt páncéltestbe kell beépiteni.Te végig gondolod mielőtt ilyen téveszméket firkálsz...???
- Mióta van egy harckocsi GT-nek utánégető fokozata...?
- Mióta üzemel egy harckocsi GT +50 és -60 fok között 0 és M2.0+ sebesség tartományok között?
- Mióta üzemel turbulenciában egy harckocsi GT?
- Mikor rángatják meg 9G-re?
- Egy kisebb teljesítményű gépről van szó eleve. Ugye nem kell ragoznom a különbséget egy IFA motor és egy F1 autó motorja között? Kb. ez a nagyságrend van egy hackocsi mikro GT és egy vadászgép hajtómű között.
Ember a civil piacon tudsz mindenféle mikro turbinát venni RC gépekbe is évtizedek óta.
Csúcskategóriás vadászgép hajtóművet meg nem akasztasz le az ebay-ről...
Ez 1963-as modellben.
Nem azért nincs GT-s harcjármű, mert egy akkora teljesítményű GT-t megalkotni valamiféle mérnöki csoda lenne.
Bebizonyosodott több esetben, hogy nagyon speciális alkalmazásokat leszámítva a GT meghajtásnak sokkal több a hátránya, mint az előnye.
Állam a padlón, hogy ezen megy itt rant már mióta és aztán sikerül egy ilyen "zseniális" kommenttel megspékelni...
Harckocsimotorok közúti alkalmazása kategória is van!Ez 1963-as modellben.
Akkor miért használnak amcsi és angol turbinákat a hajóikban és repülőikben,helikoptereikben?-Mert túl drága,és időigényes lenne egy saját fejlesztés,alighanem.németek, mind a japánok tudnak:
60as években kezdték a fejlesztéseket,de a 80as évekre értek be.És sokat költöttek rá.Ma erre nincs keret.Dél Kore kifejlesztett egy APS rendszert,de a sereg nem kéri,mert drága-közel 1 mlka.Ha most 15 év fejlesztéssel csináltak volna egy turbinát,az plusz (hasraütök) 5 milkával dobná meg az árát a tanknak-biztonságosabb és olcsóbb a dizel,miközben azzal is kinlódtak.A gázturbina amúgy is viszonylagos előnyei már nem egyenlitik ki a jelentős árkülönbbséget.Naná,hogy nem választják.Bár a 80 -as években még jó ötletnek tűnhetett, szerintem nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Post in thread 'A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai' https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-hadero-lehetseges-fejlesztesi-iranyai.499/post-920143
Gázturbina vs Dízel motor...
... több szovjet harcjárműben megtalálható mindkettő.
Például a Silkánál hathengeres Dízel mozgatja a járművet, míg a tűzvezető lokátor, az irányzó szerkezet, a giroszkóp, és az elektromechanikus lőelemképző táplálásáról gázturbina által hajtott generátorok gondoskodtak. (220V 400Hz 3 fázisú váltó, illetve 27.5V, és 54V feszültségű egyenárammal)
![]()
Az ugye megvan, hogy az Uralvagonzavod (UVZ, Nyizsnyij Tagil, a T-72/90 tervezője és gyártója) a 80-as években szétqrta az egész szovjet harckocsiipart? Mindkét jövőbemutató típus (Objekt-477, Harkov, Objekt-299 Leningrád) gázturbinával állt volna hadrendbe. Egyszerűen nem volt megfelelő teljesítményű és minőségű dízel. A 299-t eleve turbinával tervezték, és bár a 477-nél még erőltették a 6TD-t de annak nyomatéka nem volt egy akkora páncéltesthez, így a GTD-1250-el is épült prototípus.Az ugye megvan, hogy a T-80 után volt egy T-90, meg az Armata?
2 lehetőség is lett volna visszatérni a gázturbinára.... Valahogy nem akaródzott...
Mert nincs fejlesztés.Mire fejlesszenek,ha nincs hk épitési?90es években volt utoljára szándék új nehéz harcjárműcsalád fejlesztésére,és akkor volt hozzá gt fejlesztés is-de a programot lefújták. Paladin még mindig az 50es évek végén kifejlesztett M109 sokadik feltupirozása.Abrams lassan 50 éves,4 évtizede nem vesz új hk-t az US Army.Hova fejlesszenek?Pár száz db-os feltupirozásokhoz?Nem éri meg.
Kina még mindig az ősöreg Turmo hajtóművet teszi az új helikopterébe.....Nem képesek rá.Azonkivűl igazábol náluk sincs olyan mennyiségű gyártás,hogy rentábilis legyen.Még mindig rendszerben áll náluk a T59 is.Vagyis se az igény,se a gyártó bázis nincs meg hozzá.
Viszont az Abrams azért még ma is rendszerben áll,és gyártják is.T80B az Uralon túli egységek alaptipusa-mert ott a gt előnyei fokozottan érvényesülnek.
A ma létező hk turbinák 50 évesek.A felsorolt okok miatt nincs fejlesztés.Dizelmotor fejlesztés meg van.Mégis tartja magát a turbina.Ha lenne rá pénz és tömeges igény,lenne a mai dizelekkel versenyképes gt is.
A kiadások csökkentése minimális szerepet játszott az omszki és leningrádi üzemek mondjuk ki, tönkretételénél. A fő ok maga az UVZ, már a 80-as évek elején ott tettek keresztbe Harkovnak és Leningrádnak ahol csak tudtak. A céljuk a harkocsiipar monopolizálása, de ehez útban volt a másik két nagy, + két kissebb, omszk és cseljabinszk, mindegyiknek pusztulnia kellett. És mivel sajnos az UVZ-nek voltak a legjobb kapcsolatai a kommunista párttal, 100%-ban sikerült végrehajtaniuk tervüket.-A katonai büdzsé radikális csökkenésével az omszki és a leningrádi gyárak mennek a levesbe, az egyetlen "rendesen" működő harckocsigyártásra képes üzem az UVZ marad Nyizsnyij Tagilban. Ez a gyár készíti a T-72-est.
-Az új Oroszországnak racionalizálnia kell a drámaian megcsappant katonai büdzséjének költését, tehát a legolcsóbban gyárható és fenntartható harckocsira esik a választás, a T-72re.
Van, ahol fejlesztenek sajátot. Az ATD-X techdemo is ennek egy változatával repül.Akkor miért használnak amcsi és angol turbinákat a hajóikban és repülőikben,helikoptereikben?-Mert túl drága,és időigényes lenne egy saját fejlesztés,alighanem.
Mennyi készült ezekből?Összesen kevesebb,mint a T80bol 1 év alatt.....
Ma az amcsikon kivül SENKINEK nincs ipari fejlesztőbázisa gt harckocst csinálni.SENKINEK (oroszoké megszünt,visszaállitására meg nincs pénz).Dizelmotor gyártására meg van-megjegyzem,ezek is elég korlátosak.MTU motor csühög a többségükben.
Mennyibe kerülne,és meddig tartana ezt a képességet felfejleszteni?Pár száz db-os évtizedes gyártási mennyiségért egyszerűen nem éri meg.
Amcsik meg nem fejlesztenek semmilen hk-t,ergó hajtóművet se bele.Minek tennék?Még mindig bőven jó a 40 éves Abrams,meg az 50 éves Lycoming turbina,hogy állják a versenyt.Több tankjuk van "tartós tárolásban",mint amennyit használnak.
Meg végül is,ki ellen fejlesszenek?Oo,Kina atomhatalmak,lerohanásuk szóba sem kerül.Oroszok nem jelentenek igazi veszélyt.Kinaiak geostratégiailag olyan helyzetben vannak,hogy nem tudnak páncéloshadseregekkel fenyegetni-Egyszerűen nincs ki ellen egy új gázturbinás szupertankot fejleszteni.
Nincs miért gázturbinás tankot fejleszteni,nincs rá igény.
A svédben ugyan gt van, de az Amx-30 csak kiegészítés a dízel mellé.A gázturbina kapcsán miért mindenki az Abrams-t és a T-80-at hozza fel... Én csak úgy itt hagyom ezeket, hátha rájön valaki miért...
![]()
![]()
Egy egész harcjármű családot terveztek-de elkaszálták a programot.Gorkamorka berakta az XM2001-et, az például gázturbinás lett volna
Nem is nagyon lesz, mert a kevés taktikai előnye nem kompenzálja a taktikai és hadászati hátrányait.Egy egész harcjármű családot terveztek-de elkaszálták a programot.
Nincs se pénz,se igény rá.Még mindig jó az öreg turbina,nem költenek újra.
Oroszok meg pénzhiányosak,nem tudnak költeni újra.
Kinaiak felkértek egy ukrán céget,aminek van tapasztalata benne-mert nekik nincs.De mivel súlyponti kérdés a flottafejlesztés,igy megoldották.
Technikailag többen is tudnának hk turbinát csinálni ma már,ha rászánnák az időt és a pénzt-de nincs rá igény.Nincs meg az a hadászati helyzet,ami indokolná a fejlesztés költségeit,ÉS a turbina hátrányainak felvállalását.Mert keményen vannak hátrányai is.
De ha a hadászati helyzet úgy változik,rögtön előkerűlnek majd újra a hk turbina tervek is.Jelenleg egyszerűen nincs rá igény.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..