Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 430
90 373
113
Linkeld már be, hogy ki a párduc tervezője és mit állított a saját tankjáról. Én nem tudom.
Német wiki:
"A 45 t körüli súlyával a Panther nagyon nehéz volt egy közepes tartály számára (néhány nehéz tartály a másik oldalon könnyebb volt), de az alváz és az erőteljes motor nagyon jó mobilitást biztosított."




Miről nevezték át? Csak nem nehéz harckocsiról?

Hát az Abrams nagyon nehéz MBT-nek főleg ha a kortárs 46 tonnás T-80U-hoz hasonlítom. Tessék elfelejteni a Turbó rágót...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 508
66 686
113
Tessék elfelejteni a Turbó rágót...

Te magad írtad le, hogy nehéz harckocsinak szánták csak a háború végén átminősítették. Innentől kezdve nem tudom miről beszélünk...

Hát az Abrams nagyon nehéz MBT-nek főleg ha a kortárs 46 tonnás T-80U-hoz hasonlítom.

Ez sem véletlen. Az MBT az "fő csata harckocsi"-t jelent, magyarosabban alap harckocsit. Rájöttek, hogy egy nagyszériában gyártott tank jó lehet mindenre is, bizonyos kompromisszumokkal.
Nyugaton, (szerintem angol behatásra) a nehéz harckocsikból lettek az MBT-k.
Az SZU-ban pedig a T-34/85 alapján meg a közepes harckocsikból. Ezért más a tömegük és a tervezési filozófiájuk is.
Mondjuk az sem véletlen, hogy a legnehezbb és legnagyobb tankok az angol tankok voltak, utánuk az USA majd a németek és a franciák.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 430
90 373
113
Te magad írtad le, hogy nehéz harckocsinak szánták csak a háború végén átminősítették. Innentől kezdve nem tudom miről beszélünk...



Ez sem véletlen. Az MBT az "fő csata harckocsi"-t jelent, magyarosabban alap harckocsit. Rájöttek, hogy egy nagyszériában gyártott tank jó lehet mindenre is, bizonyos kompromisszumokkal.
Nyugaton, (szerintem angol behatásra) a nehéz harckocsikból lettek az MBT-k.
Az SZU-ban pedig a T-34/85 alapján meg a közepes harckocsikból. Ezért más a tömegük és a tervezési filozófiájuk is.
Mondjuk az sem véletlen, hogy a legnehezbb és legnagyobb tankok az angol tankok voltak, utánuk az USA majd a németek és a franciák.
Milyen végén? Ezt te talaltad ki, én ilyet soha nem írtam. Azt írtam, hogy 44 elején. Az meg nem a haború vége, sőt a Párduc is alig fél éve volt akkor szolgálatban...

A szovjet tankok méretére és tömegére nekem van egy másfajta teóriám, de ez csak szigorú magánvélemény! Szerintem azért kicsik és könnyűek mert az olcsóbb nem pedig azért mert a közepes harckocsit tekintették alapnak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 602
26 462
113
Annyi harckocsi soha nem volt a szövetségeseknek egy időben a fronton, hogy a szárnyakon verjék meg harckocsikkal a németeket hisz a szárnyakon ott voltak a közepes harckocsik, a páncélvadászok és a vadászpáncélosok (meg a páncéltörő tüzérség, de most alapvetően nem róluk van szó).

Az ellenséges gyalogság azért nem találkozott túl sűrűn német nehéz harckocsival (ha súlypontban volt ha nem), mert a német nehéz harckocsik kerülték őket mint a leprást. Egész egyszerűen ahol nem volt rengeteg harckocsi (tehát a súlypont) az ellenséges oldalon oda nem vittek nehéz harckocsit a németek. Azt meg ne kelljen már magyarázni, hogy a súlyponti harc az sokkal kevesebb embert érint mint az egyéb harcfeladatok.
Olyan ez mint az SdKfz. 251. Hiába volt minden hadosztályban allomanytábla szerint szétszórva egy halom, ha végigsétáltál volna a hadosztály támadási sávján akkor a döntő részét úgy tetted volna meg, hogy nem látsz egy darabot sem, mert egy helyen volt az összes kocentrálva.

A Raptornál maradva úgy képzeld el, hogyha támad az ellenséges bombázó kötelék akkor oda nem küldenek egy darab Raptort sem, mert bombázót F-15-el is le lehet lőni. Ha viszont vadászgépek is védik a bombázókat akkor mennek a Raptorok, de csak a vadászokat szedik le, mert köszönik szépen a védelem nélkül maradt bombázókra nem pocsékolnak Raptort. Így használták a németek a nehéz harckocsikat. Csak ott ahol kellett és csak arra amire más nem vagy csak korlatozottan volt alkalmas. Ezzel a módszerrel egyébként nem csak a nehéz harckocsikon, de a közepeseken is spóroltak, mert tervezetten nem kellett pl IS-2 vel Pv IV-nek vagy Párducnak harcolnia, amit ugyan meg tudtak volna oldani (na jó a Pz IV inkább nem tudta volna megoldani mint igen) de sokkal nagyobb veszteségekkel mint pl az Tiger B-k.
Ezt az iderakom a Tigrist , oda rakom a tigrist hogyan képzeled el egy nem általad uralt légtérben , korlátozott max 100km vánszorgós hatótávval , ultra megbízhatatlansággal úgy , hogy még málházni is rémálom volt ?
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 602
26 462
113
A Párduc is pontosan ugyanilyen másodvonalas harckocsi volt a németeknél mint az F-15 az USAF-nál...
majom.jpg
eriggy-m.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: éber

ssgtzlan

Well-Known Member
2020. május 10.
1 317
5 742
113
A gazdaságnak egyszeri bevételként valóban. De a németeknél is az a baj mint itthon csak más léptékben: létszámhiánnyal küzd a BW. Egész egyszerűen hiába vesznek +500db Leopardot nem lesz aki használja.

A németeknél még nálunk is sokkal durvább hiány van. Ráadásul a bevonulók nagy része alkalmatlan az életre is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 430
90 373
113
LOL. A harckocsi nem azért drága mert sok acél van benne :D
Nem, valóban nem. De a nagy harckocsi erős motort igényel, olyanjuk meg nem nagyon volt. A nagy harckocsi továbbá több páncélt is igényel ami nem csak acél a 60-as évek vége óta. A nagy harckocsi ha azt feltételezzük, hogy hasonlóan védett mint a kicsi akkor nehezebb is tehát mozgatni is bonyolultabb, hogy ne mejek messzire, nem olcsó lecserélni a szovjet haderő összes pontomját és hadihíd készletét.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 508
66 686
113
Nem, valóban nem. De a nagy harckocsi erős motort igényel, olyanjuk meg nem nagyon volt. A nagy harckocsi továbbá több páncélt is igényel ami nem csak acél a 60-as évek vége óta. A nagy harckocsi ha azt feltételezzük, hogy hasonlóan védett mint a kicsi akkor nehezebb is tehát mozgatni is bonyolultabb, hogy ne mejek messzire, nem olcsó lecserélni a szovjet haderő összes pontomját és hadihíd készletét.

Ez egy jó elmélet addig a pontig amíg nem tudsz arról, hogy több ezres darabszámban rohangásztak nehéz harckocsik a szovjetunióban az 50's és a 60's években.
A legutolsó ilyen tank a T-10/T-10M volt , 50 tonnás súllyal. Miből gondolod, hogy nem volt hozzá pontom híd? Meg ilyen vad dolgokat?
Az elője az IS-3 is 49 tonna volt.... A kis darabszámban (260 db) IS-4 meg 60 tonnás volt....
Gyakorlatilag a szovjetuniónak ugyan annyi nehéz tankja volt, mint a NATO-nak!
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 852
113
Ez egy jó elmélet addig a pontig amíg nem tudsz arról, hogy több ezres darabszámban rohangásztak nehéz harckocsik a szovjetunióban az 50's és a 60's években.
A legutolsó ilyen tank a T-10/T-10M volt , 50 tonnás súllyal. Miből gondolod, hogy nem volt hozzá pontom híd? Meg ilyen vad dolgokat?
Az elője az IS-3 is 49 tonna volt.... A kis darabszámban (260 db) IS-4 meg 60 tonnás volt....
Gyakorlatilag a szovjetuniónak ugyan annyi nehéz tankja volt, mint a NATO-nak!

...csak a VSz-nek még 30-40e közepes.

...a könnyűek( pár-ezer deszant, egyebek...) meg "csak" a hab a tortán.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 430
90 373
113
Ez egy jó elmélet addig a pontig amíg nem tudsz arról, hogy több ezres darabszámban rohangásztak nehéz harckocsik a szovjetunióban az 50's és a 60's években.
A legutolsó ilyen tank a T-10/T-10M volt , 50 tonnás súllyal. Miből gondolod, hogy nem volt hozzá pontom híd? Meg ilyen vad dolgokat?
Az elője az IS-3 is 49 tonna volt.... A kis darabszámban (260 db) IS-4 meg 60 tonnás volt....
Gyakorlatilag a szovjetuniónak ugyan annyi nehéz tankja volt, mint a NATO-nak!
Azok sem voltak túl nehezek. T-10-ből volt sok és még 55 tonna sem volt. Egyebkent a 60-as években már erőteljesen csak voltak a nehéz harckocsik a szovjeteknél is. Az IS-7 azért nem allt szolgálatba, mert feleslegesen volt nehéz...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 508
66 686
113
Azok sem voltak túl nehezek

What?
A centurionból készült annyi, mint az IS-3/T-10 sorozatból, a centurion 51 tonna volt, az IS-3 49 tonna, a T-10 meg 50 tonna.
Az M103 59 tonna volt, készült belőle 300 db, a brit Conqueror meg 65 tonnás volt, de csak 185 db készült belőle.
Az IS-4 60 tonnás volt és készült belőle 258 db.
Tény, hogy nem az IS-4 volt az általános, de nyugaton se volt az ami ilyen súlyt nyomott!
Az IS-3-ból meg a T-10-ből összesen kb. 4000 db készült!
Ez kb. azonos darabszám, mint a brit centurion 4400-as darabszáma.

Az se igaz, hogy az SZU-ban a 60's években kikoptak volna a nehéz harckocsik. A T-10-t 1966-ig gyártották.
Az 1970's években kezdtek visszaszorulni a T-64/72 miatt. (A T-10M papíron 1993-ban került ki a szolgálatból, de ez nem releváns, tartalék volt csak)
Addig a T-55/62 mellet használták ezeket.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 430
90 373
113
What?
A centurionból készült annyi, mint az IS-3/T-10 sorozatból, a centurion 51 tonna volt, az IS-3 49 tonna, a T-10 meg 50 tonna.
Az M103 59 tonna volt, készült belőle 300 db, a brit Conqueror meg 65 tonnás volt, de csak 185 db készült belőle.
Az IS-4 60 tonnás volt és készült belőle 258 db.
Tény, hogy nem az IS-4 volt az általános, de nyugaton se volt az ami ilyen súlyt nyomott!
Az IS-3-ból meg a T-10-ből összesen kb. 4000 db készült!
Ez kb. azonos darabszám, mint a brit centurion 4400-as darabszáma.

Az se igaz, hogy az SZU-ban a 60's években kikoptak volna a nehéz harckocsik. A T-10-t 1966-ig gyártották.
Az 1970's években kezdtek visszaszorulni a T-64/72 miatt. (A T-10M papíron 1993-ban került ki a szolgálatból, de ez nem releváns, tartalék volt csak)
Addig a T-55/62 mellet használták ezeket.
Egy 50-55 tonnás harckocsi az nem különösebben nehéz.

Szovjet viszonylatban 4000 harckocsi pláne 260 az lótúró, fügfetlenül bármitől!
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag

Guest
Az IS-3-ból meg a T-10-ből összesen kb. 4000 db készült!
Ez kb. azonos darabszám, mint a brit centurion 4400-as darabszáma.

Hát persze*...
:rolleyes:

*Források:
Солянкин А.Г. - Отечественные бронированные машины. XX век Том 2
Солянкин А.Г., Желтов И.Г., Кудряшов К.Н. - Отечественные Бронированные Машины ХХ век Том 3 1946-1965


2021-08-12-14-45-40-Window.jpg

2021-08-12-14-45-26-Window.jpg

2021-08-12-14-44-58-Window.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 430
90 373
113
A valós számik tükrében meg inkább hagyd is ezt az egészet. Ha 4000 lett volna az is kevés lett volna szovjet viszonylatvan, de így meg...
 
M

molnibalage

Guest
A valós számik tükrében meg inkább hagyd is ezt az egészet. Ha 4000 lett volna az is kevés lett volna szovjet viszonylatvan, de így meg...
És mióta a mennyisége határozza meg valaminek a kategóriáját? Mert így sikerült eljutni ide.
Lényegében azért nem vagy hajlandó egy kategóriát annak hívni, mert az ultima érved az, hogy kevés készült belőle.

Értem. Tehát, mivel a B-2-ből kevés készült, ezért nem lehet interkont bombázó, mint a B-52...
 
T

Törölt tag

Guest
Ellenben a Leopárd 2A4-et lazán kilövi egy 3BM42-s lövedék, ami a 80's évek szovjet műszaki színvonala. (Akkor mondjuk high-tech cucc volt)
Gondolom a lengyelek is rendelkeznek a 3BM42-vel vagy hasonlóval.
Innentől számomra nem hihetetlen a sztori.
De engem is nagyon érdekelne egy konkrét forrás.

No erre bizony érdekelne egy hitelesebb forrás*, mert a lengyel T-72M1 510MPa maximális nyomásra méretezett töltényűrét, szerintem szét is vetette volna a BM42-höz tartoző 15°C-on is 555MPa töltényűri nyomást előidéző Zh63 kivetőtöltet.

*A VSz 1979-ben a BM9, majd 1987-től a BM15 lőszert kapta csak meg a 2A46-os harckocsi löveghez...