https://htka.hu/2018/10/28/bemutatkozott-az-l-39ng/ Akkor támaszkodjunk "hiteles forrásra"!
Béla bá és a HTKA! What else?
Bemutatkozott az L-39NG
Négy évvel azután, hogy a cseh gyártó hivatalosan is bejelentette az L-39NG programját, elkészült és bemutatkozott az első példány.
2014 júliusában Farnborough-ban jelentette be az AERO Vodochody, hogy az L-39 Albatrosz alapjain új, modernizált veriót készít, mellyel azon országoknak lehet kiváló üzlet (akikből közel 60 található világszerte), amelyek már most is üzemeltetik az Albatroszt (állományukban nagyjából 600 repülőképes L-39-essel). Ezek leváltására, vagy adott esetben modernizálására tökéletes választás az L-39NG.
A most bemutatott példány első alkatrészeinek
gyártását 2017-ben kezdték meg és az elkészült példány október 12-én gödült ki a gyárkapun, az első repülését pedig még idén végre tervezik hajtani.
Hivatalos megrendelést egyelőre csak Szenegál adott le a típusra, mely 4 felfegyverezhető példányt rendelt. Az első két gépet 2020-ban vehetnék át, míg a maradék két példány a rákövetkezendő esztendőre készül el.
Emellett cseh források szerint a légierő pilótaképzésében résztvevő, állami tulajdonú LOM Praha 4 példány vásárlását tervezi, további 2 gépes opcióval. Továbbá még két másik céggel írtak alá szándéknyilatkozatot: a portugál SkyTech 10 gépet ígényelne (további 6 gépes opcióval), míg az arizonai RSW Aviation 12 új gyártású példányt szeretne, további 6 meglévő gépét is átalakítaná, melyek L-39CW típusjelzést kapnának a modernizációt követően.
Az újgenerációs Albatrosz kisebb méretű, könnyebb és gazdaságosabb Williams FJ44 típusú erőforrásokat kap, mellyel nő a típus utazósebessége és a hatótávolsága is. A pilótafülke műszereit lecserélik és többfunkciós, nagyméretű kijelzőket szerelnek be, és “virtuális képességekkel” növelik a képzés hatékonyságát. A sárkányszerkezethez is hozzányúltak, az L-39NG új, korszerű struktúrájú szárnyakat kap, mely könnyebb, de nagyobb élettartamot biztosít. Emellett egy darabból készült kabintetőt is kap a növendék a jobb kilátás érdekében.
És a lényeg amit kerestem...
Továbbfejlesztett csapásmérő Csehországból
Az Aero Vodochody a Farnborough AIr Show 2018 keretében bemutatta az L-159 Alca továbbfejlesztésével létrehozott F/A-259 Striker típusú könnyű csapásmérő gépet.
Alig egy hónapja írtunk róla, hogy a cseh Aero Vodochody és partnere, az Israel Aerospace Industries (IAI)
utólagos ajánlatot nyújtott be az OA-X megmérettetésre (melynek célja
az A-10 leváltására szánt könnyű harci repülőgép kiválasztása), most pedig hivatalosan is bemutatták a koncepciót, mellyel az amerikai megrendelésre (is) pályáznak.
https://htka.hu/2018/07/17/tovabbfejlesztett-csapasmero-csehorszagbol/
Az L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) típuson alapuló könnyű csapásmérőt az alaphoz hasonlóan a Honeywell F124-GA-100 sugárhajtóművel szerelnék fel, első pillantásra a sárkányhoz sem nyúlnának túlzottan, azonban a burkolat alatt komoly változtatásokat eszközölnek: a pilótafülkében NVG-kompatibilis színes kijelzők kerülnek beépítésre, emellett a hálózatközpontú hadviseléshez igazodva fejlett datalink kommunikációs rendszerrel látják el, emellett AESA radar kerül belépítésre, mely képes szintetikus apertúra (SAR) és földi mozgó célpont követésére (GMTI) is.
Az IAI Lahav divíziójával
közösen fejlesztett variáns egy esetleges megrendelés esetén egy amerikai partner segítségével az Egyesült Államokban készülne, míg a csehországi üzem az L-159 jelenlegi verzióira és az
L-39NG programra fókuszálna.
Csak mert nincs potenciál a cégben...