T-64

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Az alapmodellű T-64-esnek, a 115 milisnek milyen gyermekbetegségei voltak ?

Megbízhatatlan automata töltő, megbízhatatlan pár 10 órás üzem idejű, nehezen karban tartható motor, másodlagos rendszerek hiánya vagy nem megfelelő kiépítése (pl. kézi toronymozgatás) és a legsúlyosabb a hitvány futómű ami rendszeresen megmukkant.
Nagy vonalakban ennyi.
A T-64-hez képest a T-64A legfőbb áttervezése a futómű (torziós rudak) területén történt, amely más alvázat kívánt meg.
 
Megbízhatatlan automata töltő, megbízhatatlan pár 10 órás üzem idejű, nehezen karban tartható motor, másodlagos rendszerek hiánya vagy nem megfelelő kiépítése (pl. kézi toronymozgatás) és a legsúlyosabb a hitvány futómű ami rendszeresen megmukkant.
Nagy vonalakban ennyi.
A T-64-hez képest a T-64A legfőbb áttervezése a futómű (torziós rudak) területén történt, amely más alvázat kívánt meg.
Viszont a T64A-tól kezdve egészen a gyártás befelyezéséig még a T80-assal párhuzamosan is ez a tipus volt a szovjet harckocsizó alakulatok "elit"harckocsija az "elsővonalas"alakulatoknál Exportra meg nem kapta meg senki csak a T72-est és azoknak is nagyrészt az alap vagy "butított"verziói mentek exportra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Viszont a T64A-tól kezdve egészen a gyártás befelyezéséig még a T80-assal párhuzamosan is ez a tipus volt a szovjet harckocsizó alakulatok "elit"harckocsija az "elsővonalas"alakulatoknál Exportra meg nem kapta meg senki csak a T72-est és azoknak is nagyrészt az alap vagy "butított"verziói mentek exportra.
Ebben csak az a fura, hogy a T-72B nem volt rosszabb mint bármelyik T-64.
 
Viszont a T64A-tól kezdve egészen a gyártás befelyezéséig még a T80-assal párhuzamosan is ez a tipus volt a szovjet harckocsizó alakulatok "elit"harckocsija az "elsővonalas"alakulatoknál Exportra meg nem kapta meg senki csak a T72-est és azoknak is nagyrészt az alap vagy "butított"verziói mentek exportra.
Ehhez ismerni kell a szovjet ipar furcsaságait.
A háború, ahogy minden háború mindenhol, kipurgálta a tehetségteleneket, de ahogy fogyott a sokk élmény, úgy nőtt a politikusok befolyása az adott fejlesztéseken.
A háború után ugye leosztották a feladatokat, egy amúgy meglehetösen logikus rendszerben.
Ebben a hk szempontjából volt ugye három fejlesztő iroda.
  • Leningrád aki a forradalmi újításokat képviselte, és inkább fejlesztő, mint gyártó volt.
  • Az UVZ aminek a feladata a jó iparos munka lett. Avagy rakjuk össze a meglévő dolgokból a legjobbat.
  • És Harkov ami leginkább a hős város
Na most a 60as évekre a háború sokkja már elmúlt, maradt a politikai helyezkedés. Ez amúgy nyugatra is jellemző, de a hatásokat keleten nagyon erősítette a berendezkedés.
Így miközben az UVZ a saját dolgát csinálta, Harkov valóban összelegózott valamit, ami első blikkre jó.
A dolognak volt azonban egy szépséghibája, második rápillantásra jó szar. Viszont a politika nyomására, annak ellenére, hogy a hadsereg nem fogadta el, gyártásba vitték. Ez a T-64.
Amúgy a fő részegységekkel, így a páncéllal is, külön kutatóintézetek foglalkoztak, tehát a közhiedelemmel ellentétben a páncélelrendezés nem Harkov munkája.
Ez alatt az UVZ már egy ideje az o172vel foglalkozott, ami egy hagyományos páncélú, de már 3 fős, automata töltős projekt vala.
Ekkorra viszont kiderült, hogy a páncélelrendezés amúgy jó, így jött létre az o172m amiből a 72es lett. Ez egy olcsó, könnyen gyártható, valódi mbt volt.
Harkov közben kireszelgette a T-64t és megint politikai nyomásra ez lett az elit harckocsi, ami a modern felszereléseket kapta.
Közben Leningrád se pihent, megszületett a T-80, ami viszont tényleg mindent vitt.
Az UVZ meg kireszelgette a T-72Bt ami ténylegesen alap harckocsi volt, és nagyjából mindenben verte az aktuális T-64et. Amúgy árban is, de addigra ugye a T-64 már csak azért volt gyártásban, mert Harkovnak is kellett valami.
Így született amúgy a diesel T-80 is.
Ennek megfelelően a T-64 végig politikai döntésből volt elit hk, és nem azért, mert logikus lett volna.
 
Ebben csak az a fura, hogy a T-72B nem volt rosszabb mint bármelyik T-64.
T72B 85-ben jelent meg a T64 gyártása akkoriban futott ki.T72B-nél korábbi változatotknál erősebb páncélzatú q "kortárs"T72-es változatoknál a T64 és jobb tűzvezető rendszert kapott."Alap" T72B körübelül az utolsó szériás T64 BM,BV harckocsikkal van egy szinten ezen a téren viszont a 80-as évek közepén megjelent T80-as verziók erősebbek voltak páncélzatra.
 
Viszont a T64A-tól kezdve egészen a gyártás befelyezéséig még a T80-assal párhuzamosan is ez a tipus volt a szovjet harckocsizó alakulatok "elit"harckocsija az "elsővonalas"alakulatoknál Exportra meg nem kapta meg senki csak a T72-est és azoknak is nagyrészt az alap vagy "butított"verziói mentek exportra.
Most nem találom a forrást, de úgy emlékszem, hogy a Csehszlovákiában lévő szovjet alakulat főleg T-72 -ket kaptak elsővonalas alakulatként. (persze lehet, hogy ez csak a 80 -as évek közepén volt, és T-64A vagy T-64B -ket cseréltek le T-72B -re)
 
Most nem találom a forrást, de úgy emlékszem, hogy a Csehszlovákiában lévő szovjet alakulat főleg T-72 -ket kaptak elsővonalas alakulatként. (persze lehet, hogy ez csak a 80 -as évek közepén volt, és T-64A vagy T-64B -ket cseréltek le T-72B -re)
Én csak arra emlékszem, hogy középiskolás koromban, 81-85 között, általános volt a kisgörgős harckocsi modell, Székesfehérvár-Várpalota állomások (homlok- és oldal) kirakodóin. Ez pedig a T-64-re utal....
 
Objekt 430-as:

mRfQJlG.jpg


sly5xMg.jpg
 
a közhiedelemmel ellentétben a páncélelrendezés nem Harkov munkája.

Melyik intézet foglalkozott a páncélzat fejlesztésével ?

Ez alatt az UVZ már egy ideje az o172vel foglalkozott, ami egy hagyományos páncélú, de már 3 fős, automata töltős projekt vala.

Az AZ vagy MZ autotöltő volt előbb ?

Ekkorra viszont kiderült, hogy a páncélelrendezés amúgy jó

A páncélzat elrendezése eredetileg kétrétegű volt, 80 mili acél + 140 textolitból állt. Hülye kérdésként ez csak kísérleti fázis volt, vagy volt T-64-es, amelyet ezzel az elrendezéssel gyártottak le ?

6aMCIe9.jpg


Lehetett páncélzatot látatlanban tervezni, de gyorsan sikerült beszerezniük valódi, élő, eredeti M60/A1-es Patton-t, már 1961 / 62-ben, a szomszédos Iránból, és a T-64A idejére céltudatosan fejleszthettek, és módosították is a páncélzat elrendezését.

Közben Leningrád se pihent, megszületett a T-80, ami viszont tényleg mindent vitt.

A T-80-as a T-64A MZ autotöltőjét kapta.

QqMnjdu.jpg


De teljesen új alvázat kapott, és nagyon sok fejlesztési potenciált.