Civil technológiában ez már tizenéves történet, de a holland Veldhuizen épített át féllánctalpasra nagy első szintén hajtott lufikerék mellett Iveco-kat. Nem terjedt el túlzottan, mert a hollandoknál szeretik a sok kereket is(nagyobb megengedett össztömeggel mászkálnak, mint itthon). Nagyon jó terepjáróképességet adott:
Viszont ha a munka útvonala aszfalton is történt, az ette a hevedert. Kitaláltak olyan verziót, hogy extra tengely hátra, emelhető hevederes kerekekkel, de akkor közúton csak első kerék meghajtású volt. Meg kitaláltak ilyen önhordó szállítóeszközt hozzá:
De a terepen kívül csak hátrányban van. A terepen persze komoly előnyben, vettek belőlük bányamunkákra, mezőgazdaságba, de végső soron kiváltja egy ilyen, mégha vannak is korlátai:
Ha terepen elakad, kihúzod egy másikkal, vagy traktorral, de az úton semmit nem kell vele csinálni és megy.
Szóval szerintem most olyanba akaszkodsz
@LMzek 2.0 , amibe valóban nem feltétlenül érdemes. Korábban fióztam én is féllánctalpason, de elengedtem, mert ebben igaza van a nagyközönségnek. Ha a 8x8 helyett komolyabbat akarunk, akkor lánctalpasat kell rendszeresíteni. Ha meg mozgékonyságot akarunk közúton, akkor kerekest, ami a maga szintjéig tudja a terepet is leküzdeni. Ez a megoldás olyan helyen jó, ahol mindig sár/hó van:
Járőrautónak megfelel, de ugyanezen elv mentén, ha egyszer ott kell, ahol kell a bonyolult megoldása helyett akár egy BTR-50-nel is kiválthatod és járőrőzhetsz.
Szóval ha az új 8x8-ra gumihevedert feszítesz, azt max a terep előtt érdemes normális kerekekre, annak még lehet értelme. De a kerekeit lecserélni a dusteres megoldásra minek? Akkor már inkább legyen láncos helyette, mert az amúgy is láncos. Legyen Lynx és tadaam. Nem kell mindenféle megoldást kitalálni, hogy a kerekes hogy ne legyen kerekes, csak mert izomból vicsorogsz hogy a még nem is látott eszköz nem elég innovatív és még valamivel fel kellene dobni. Mi értelme lenne? Ugyanolyan menettempóra lenne képes, mint egy láncos, hasonló terepes tulajdonságai lennének mint egy láncosnak, ellenben, minden féltengelyt hajtanod kellene mint egy kerekesnél, minden szekció egy meghibásodási potenciál lenne. Ha egy szar részen lefordul kettő heveder, a legénységnek ugyanúgy meg kell állni, ki kell szállni barkácsolni. Így csak egy bonyolultabb megoldású láncos eszközt állítanál elő, mint amik vannak.
Tessék, gyerekkoromból egy sci-fi-ben szereplő járgány, elég egyedi kerekes.
en.wikipedia.org