[HUN] Kerekes páncélozott harcjárművek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Nem értelek téged és @phaidros t

Abban mi az innovatív, hogy egy nyugaton és keleten is gyártott járműtipus, kihal.
Valószínüleg nem véletlenül nem erölteti senki.
De ti visszaugranátok több évtizedet, és most mondjuk gumihevederel de megint előszednétek.

Amúgy egy 8*8 ha elveszti akár több kerekét még mozgásképes maradhat.
Ami egy félláncosnál nem valószínű ha egyik oldalt lepukkan a lánc.

Egy gumihevederel mennyire könnyen javítható?
Főleg harctéren?

Logisztikának, szerelőknek +feladat.

A fajlagos talajnyomás nem csak az össztömegtől meg a felfekvő felület nagyságától függ.
De a jármű súlyelosztásátol is.

Mamár 20 tonna alatt nem valószínű egy ilyen jármű.
Gondolj bele szar talajon az első 4 kerék megsülyed míg a hátulja nem,mert ott kedvezőbb a talajnyomás.
A legtöbb ijen jármű valószínűleg nem véletlen volt majdnem végig láncos.

A jóval kevesebb meghajtott kerék az mennyi?
Ha felteszel 4 kerék helyére láncot a 8-ból.
Marad 4 hajtott.
Hajtani kell a láncot,aminek ugyancsak kell futómű.
Szóval spóroltál 2 kerék meghajtását,de lehet a láncos rendszer nehezebb.

És biztos van még 100 dolog amiért nem jó.

Az nem jutott eszedbe lehet a Rheinmetallnak nem véletlenül nincs ilyen járműve?
Minek lenne?

Nincs ilyen technikája! Pont ezt írtam korábban: A gyártónak a meglévő gyártástechnológia kihasználása a(z üzleti) célja.
Jelenleg gumikerekes van neki, ezt cicomázza fel a vásárra!
Műszakilag azt az RM 8x8 --és 10x10-et-- sem tartom a legjobbnak: az oroszok sok technikánál hasonló méretű és/de sokkal szélesebb abroncsokat használnak!!!

Visszatérve a hevederesre, milyen súlyú is a Lynx? (Nála kb. 10 tonnával lesz könnyebb a 8x8.) Milyen súlyú is a lánctalpa? Milyen súlyú egy hasonló igénybevételre használt heveder?
A számok adnak egy igen nagy előnyt!!! Várom a választ, kedvelem az alkotó vitát, itt lenne már az ideje egy újabbnak!

A kerekek számolásánál valami nálad nem stimmelt. Egy gyors átszámolást légy szíves a korábbiakat is figyelembe véve!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Egy gumihevederel mennyire könnyen javítható?
Főleg harctéren?
Elhangzott a kérdés, és bár nem akarok ebbe az ötletelésbe beleszállni, de a Soucy harcjárművekre szánt gumihevederei viszonylag egyszerűen javíthatók.
A legújabb fejlesztésük egy több darabból álló szétkapható heveder, ahol a hibás részt egyszerűen ki lehet venni. Még akkor is kellemesebb a javítása, mint a fém lánctalpnak, ha nagyobb darabokból áll, mert a lánc esetén a teljes láncot kell mozgatni (ahogy a heveder esetén is), és a heveder sokkal könnyebb.
Ha a lánc és a heveder között kellene választani, akkor én mindenképpen a gumihevederre szavaznék, mert ebben az összevetésben az a jövő.
Alapvetően én is jó ötletnek tartom ezt a Dusteren bemutatott kerék helyére (és csak kerekenkénti) hevederes hajtást... Ugyanakkor a Dusteren ez így ebben a formában marhaság. Mivel ez konkrétan inkább nekem olyan, mint egy bakancs a tüll ruhához.
A Duster - bár terepen is elmegy, de - elsősorban egy SUV. Azaz az ideje 90%-ában aszfaltozik. Na azon, ez meg egy marhaság! :D
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 168
130 490
113
Elhangzott a kérdés, és bár nem akarok ebbe az ötletelésbe beleszállni, de a Soucy harcjárművekre szánt gumihevederei viszonylag egyszerűen javíthatók.
A legújabb fejlesztésük egy több darabból álló szétkapható heveder, ahol a hibás részt egyszerűen ki lehet venni. Még akkor is kellemesebb a javítása, mint a fém lánctalpnak, ha nagyobb darabokból áll, mert a lánc esetén a teljes láncot kell mozgatni (ahogy a heveder esetén is), és a heveder sokkal könnyebb.
Ha a lánc és a heveder között kellene választani, akkor én mindenképpen a gumihevederre szavaznék, mert ebben az összevetésben az a jövő.
Alapvetően én is jó ötletnek tartom ezt a Dusteren bemutatott kerék helyére (és csak kerekenkénti) hevederes hajtást... Ugyanakkor a Dusteren ez így ebben a formában marhaság. Mivel ez konkrétan inkább nekem olyan, mint egy bakancs a tüll ruhához.
A Duster - bár terepen is elmegy, de - elsősorban egy SUV. Azaz az ideje 90%-ában aszfaltozik. Na azon, ez meg egy marhaság! :D
Nekem a Taxi 3 jut róla eszembe :D
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Még nem világos számomra, hogy mit szeretnél a Kondor újabb és újabb terveivel.

1, Maga a konstrukció nem vált be. Lehet mondani, hogy ez politikai döntés volt, de mi sem rendszeresítettük. Ha ez a jövő technológiája, akkor miért nem tolongnak érte a külföldi vevők?

2, A Konondor B mikorra kellene neked? Ha elkezdjük tervezni most, akkor tíz év múlva ideális esetben elkészül. És addigra már megint elavultnak minősül.

3, Lehetne követni a lengyel példát és magunknak fejleszteni. Meg fogjuk látni, mennyire jön majd be nekik. Még egy nálunk jóval nagyobb piac esetén is ez a K+F költségek épp csak megtérülését fogja jelenteni a legjobb esetben is. Nálunk a kis szám miatt drasztikusan megnövelné az árat. De ez legális nézőpont, hogy próbáljunk ebbe az irányba haladni. Eddig úgy néz ki, és ezt a lengyel szakmai közönség számolgatja egy-egy cikk alatt, hogy vagy letaszítják a német fegyverexportot a piacról és átveszik a helyüket. Vagy építenek maguknak egy Orosz Föderáció Fegyveres Erőit, hogy etetni tudják ezeket a most minimumra tervezett gyárakat. (Miközben a két német gyárban 30-30 Puma/évről beszélnek, ők már 100 darab feletti kapacitást számolgatnak minimum. Jól néztek ki a határidők, mikor még úgy volt, hogy 2 év a járművek kifejlesztése. De 10 év lett belőle és most olyan a hangulat, mint amikor az inga kitér jobbra, de tudjuk azt, hogy balra is hamarosan el fog indulni.)

Majd az évtized végén meg az évszázad közepén okosabbak leszünk, hogy milyen megoldások jöttek be. De jelenleg mindenki átfegyverkezik. És a jelenlegi Komondort nem tudjuk sehova értékesíteni. Az évtized végére, mire a te vezetéseddel kijön a Komondor B meg nem látom azt, hogy hol lesz a piac rá. Vagy addig tartsuk hadrendbe a BTR-eket? És csak magunknak egy évtized csúszással körülbelül ugyan ilyen áron?

Nem világos a te javaslatod.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 735
72 128
113
Teljesen felesleges. Rengeteg cég próbálkozik vele, nincs komoly piaca, törzscsuklós traktoroknál van igazából az egyetlen értelme, ott is csak azért, mert a teljes lánctalp műszakilag nem megoldható.

A koreai IFV-nél is megoldották.
Mintha a CV-90-nél is lenne.

Én inkább azt gyanítom, hogy a jelenlegi nagy multik a jelenleg 8x8 gyártási technológiájukból kipréselik a lehető legtöbbet, majd látványosan felfedezik a már korábban is meglévő "forradalmian új" technológiát bezsebelve a "úttörő" kicsik helyett az extra-profitot.

Az autó(és egyéb ipari)-ipari recept másolása!

A műszaki megoldás valódi értéke és haszna újdonsága nem tud érvényesülni.
Ezt a svéd katonai fejlesztések meglepő módon ki tudták kerülni.
Meg kéne fejteni a titkát és átvenni!!!
Civil technológiában ez már tizenéves történet, de a holland Veldhuizen épített át féllánctalpasra nagy első szintén hajtott lufikerék mellett Iveco-kat. Nem terjedt el túlzottan, mert a hollandoknál szeretik a sok kereket is(nagyobb megengedett össztömeggel mászkálnak, mint itthon). Nagyon jó terepjáróképességet adott:
1316082371_perepil-02.jpg

%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9-%D0%B2%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%B2%D0%B5%D0%B7%D0%B4%D0%B5%D1%85%D0%BE%D0%B4-Hover-Track-540-1.jpg

TRU0606R23_Hovertrack-768x525.jpg


Viszont ha a munka útvonala aszfalton is történt, az ette a hevedert. Kitaláltak olyan verziót, hogy extra tengely hátra, emelhető hevederes kerekekkel, de akkor közúton csak első kerék meghajtású volt. Meg kitaláltak ilyen önhordó szállítóeszközt hozzá:
%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9-%D0%B2%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%B2%D0%B5%D0%B7%D0%B4%D0%B5%D1%85%D0%BE%D0%B4-Hover-Track-540.jpg


De a terepen kívül csak hátrányban van. A terepen persze komoly előnyben, vettek belőlük bányamunkákra, mezőgazdaságba, de végső soron kiváltja egy ilyen, mégha vannak is korlátai:
g450-quadro-djz--scaled.jpg

Ha terepen elakad, kihúzod egy másikkal, vagy traktorral, de az úton semmit nem kell vele csinálni és megy.

Szóval szerintem most olyanba akaszkodsz @LMzek 2.0 , amibe valóban nem feltétlenül érdemes. Korábban fióztam én is féllánctalpason, de elengedtem, mert ebben igaza van a nagyközönségnek. Ha a 8x8 helyett komolyabbat akarunk, akkor lánctalpasat kell rendszeresíteni. Ha meg mozgékonyságot akarunk közúton, akkor kerekest, ami a maga szintjéig tudja a terepet is leküzdeni. Ez a megoldás olyan helyen jó, ahol mindig sár/hó van:
dacia_duster_pick_up_chenilles_2.png

Járőrautónak megfelel, de ugyanezen elv mentén, ha egyszer ott kell, ahol kell a bonyolult megoldása helyett akár egy BTR-50-nel is kiválthatod és járőrőzhetsz.

BTR-50S_3.jpg


Szóval ha az új 8x8-ra gumihevedert feszítesz, azt max a terep előtt érdemes normális kerekekre, annak még lehet értelme. De a kerekeit lecserélni a dusteres megoldásra minek? Akkor már inkább legyen láncos helyette, mert az amúgy is láncos. Legyen Lynx és tadaam. Nem kell mindenféle megoldást kitalálni, hogy a kerekes hogy ne legyen kerekes, csak mert izomból vicsorogsz hogy a még nem is látott eszköz nem elég innovatív és még valamivel fel kellene dobni. Mi értelme lenne? Ugyanolyan menettempóra lenne képes, mint egy láncos, hasonló terepes tulajdonságai lennének mint egy láncosnak, ellenben, minden féltengelyt hajtanod kellene mint egy kerekesnél, minden szekció egy meghibásodási potenciál lenne. Ha egy szar részen lefordul kettő heveder, a legénységnek ugyanúgy meg kell állni, ki kell szállni barkácsolni. Így csak egy bonyolultabb megoldású láncos eszközt állítanál elő, mint amik vannak.

Tessék, gyerekkoromból egy sci-fi-ben szereplő járgány, elég egyedi kerekes.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Civil technológiában ez már tizenéves történet, de a holland Veldhuizen épített át féllánctalpasra nagy első szintén hajtott lufikerék mellett Iveco-kat. Nem terjedt el túlzottan, mert a hollandoknál szeretik a sok kereket is(nagyobb megengedett össztömeggel mászkálnak, mint itthon). Nagyon jó terepjáróképességet adott:
1316082371_perepil-02.jpg

%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9-%D0%B2%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%B2%D0%B5%D0%B7%D0%B4%D0%B5%D1%85%D0%BE%D0%B4-Hover-Track-540-1.jpg

TRU0606R23_Hovertrack-768x525.jpg


Viszont ha a munka útvonala aszfalton is történt, az ette a hevedert. Kitaláltak olyan verziót, hogy extra tengely hátra, emelhető hevederes kerekekkel, de akkor közúton csak első kerék meghajtású volt. Meg kitaláltak ilyen önhordó szállítóeszközt hozzá:
%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%B3%D1%80%D1%83%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9-%D0%B2%D0%BD%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D0%B2%D0%B5%D0%B7%D0%B4%D0%B5%D1%85%D0%BE%D0%B4-Hover-Track-540.jpg


De a terepen kívül csak hátrányban van. A terepen persze komoly előnyben, vettek belőlük bányamunkákra, mezőgazdaságba, de végső soron kiváltja egy ilyen, mégha vannak is korlátai:
g450-quadro-djz--scaled.jpg

Ha terepen elakad, kihúzod egy másikkal, vagy traktorral, de az úton semmit nem kell vele csinálni és megy.

Szóval szerintem most olyanba akaszkodsz @LMzek 2.0 , amibe valóban nem feltétlenül érdemes. Korábban fióztam én is féllánctalpason, de elengedtem, mert ebben igaza van a nagyközönségnek. Ha a 8x8 helyett komolyabbat akarunk, akkor lánctalpasat kell rendszeresíteni. Ha meg mozgékonyságot akarunk közúton, akkor kerekest, ami a maga szintjéig tudja a terepet is leküzdeni. Ez a megoldás olyan helyen jó, ahol mindig sár/hó van:
dacia_duster_pick_up_chenilles_2.png

Járőrautónak megfelel, de ugyanezen elv mentén, ha egyszer ott kell, ahol kell a bonyolult megoldása helyett akár egy BTR-50-nel is kiválthatod és járőrőzhetsz.

BTR-50S_3.jpg


Szóval ha az új 8x8-ra gumihevedert feszítesz, azt max a terep előtt érdemes normális kerekekre, annak még lehet értelme. De a kerekeit lecserélni a dusteres megoldásra minek? Akkor már inkább legyen láncos helyette, mert az amúgy is láncos. Legyen Lynx és tadaam. Nem kell mindenféle megoldást kitalálni, hogy a kerekes hogy ne legyen kerekes, csak mert izomból vicsorogsz hogy a még nem is látott eszköz nem elég innovatív és még valamivel fel kellene dobni. Mi értelme lenne? Ugyanolyan menettempóra lenne képes, mint egy láncos, hasonló terepes tulajdonságai lennének mint egy láncosnak, ellenben, minden féltengelyt hajtanod kellene mint egy kerekesnél, minden szekció egy meghibásodási potenciál lenne. Ha egy szar részen lefordul kettő heveder, a legénységnek ugyanúgy meg kell állni, ki kell szállni barkácsolni. Így csak egy bonyolultabb megoldású láncos eszközt állítanál elő, mint amik vannak.

Tessék, gyerekkoromból egy sci-fi-ben szereplő járgány, elég egyedi kerekes.


Ez esetben például 4 meghajtott kerékkel lehet nagyon jó terepjáró képességet elérni, egy 10x10-esnek nincs ilyen jó talanyomása, az pedig plussz páncél, plussz fegyver, plussz ember:

1316082371_perepil-02.jpg



Mint sok más technikai újdonságnál, ez esetben is az idő (5-15 év) adja meg a választ. Én ezt --a gumihevederes megoldások, a lánctalp utódjaként is-- tartom követendő útnak. Majd kiderül. ;) :hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Minek lenne?

Nincs ilyen technikája! Pont ezt írtam korábban: A gyártónak a meglévő gyártástechnológia kihasználása a(z üzleti) célja.
Jelenleg gumikerekes van neki, ezt cicomázza fel a vásárra!
Műszakilag azt az RM 8x8 --és 10x10-et-- sem tartom a legjobbnak: az oroszok sok technikánál hasonló méretű és/de sokkal szélesebb abroncsokat használnak!!!

Visszatérve a hevederesre, milyen súlyú is a Lynx? (Nála kb. 10 tonnával lesz könnyebb a 8x8.) Milyen súlyú is a lánctalpa? Milyen súlyú egy hasonló igénybevételre használt heveder?
A számok adnak egy igen nagy előnyt!!! Várom a választ, kedvelem az alkotó vitát, itt lenne már az ideje egy újabbnak!

A kerekek számolásánál valami nálad nem stimmelt. Egy gyors átszámolást légy szíves a korábbiakat is figyelembe véve!


Neharagudj az igazán alkotói vitára sajnos nincs időm. o_O

A lánc javítására vonatkozó kérdésemet @pöcshuszár megválaszolta.

Nem tudom mit számoltam el.
Én úgy értelmeztem az első 4 kerék marad kerék, a hátsó 4 helyett meg lánc.
De lehet félreértettelek.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 064
14 115
113
Neharagudj az igazán alkotói vitára sajnos nincs időm. o_O

Semmi gond.


A lánc javítására vonatkozó kérdésemet @pöcshuszár megválaszolta.

Nem tudom mit számoltam el.
Én úgy értelmeztem az első 4 kerék marad kerék, a hátsó 4 helyett meg lánc.
De lehet félreértettelek.


Én két meghajtott tengelyt gondoltam/írtam, mint ez a munkagép a meghajtott és kormányzott első tengellyel, és a hátsó dupla kerekekből az egyik tengelyt meghajtva:

1316082371_perepil-02.jpg



Ezt a munkagépet a RÁBA egy APC modullal átalakítva, török/egyéb/LEGO-zott toronnyal, hazai BDD-vel le tudná gyártani ezer körüli nagyságrendben --"kis" exporttal kiegészítve a saját darabszámot--.

...akár Diesel-elektromos(+akku)-hibridként.

A billenő helyére többféle --rakétatüzér/155 mm/drón-bázis/operátor modul/...-- felépítménnyel.
8x8-nál sokkal egyszerűbb gépészet --ami megfizethetőt jelent!!!--, és a 10x10 terepjáró-képességével!!!
 

éber

Well-Known Member
2020. december 15.
781
2 301
93
Szerintem meg a Rheinmetall futurisztikus --és gyanúm szerint szerint csak valami politikai jóindulat-vásárlás díszleteként szolgáló-- üzemanyag-cellás/hibrid dolga egy pénz-nyelő lesz, amivel fizetjük nekik valami politikai mézes-madzagért a technológia fejlesztés aránytalan nagy részét.
(Ne legyen igazam, annak örülnék!!!)

Ha lenne a RÁBA-nak önállósága --olyan, amilyen nincs--, akkor én nyugodtan elkezdenék fejleszteni helyükben a Komondornak --vagy valami másnak-- önállóan egy hevederes hátsó részt, valami olyan heveder modullal, amit --valószínűleg kicsit leegyszerűsítve-- mezőgazdasági/ép-ipari területer is át lehet emelni.

...ja, és megvenném a heveder gyártást, az alapanyagokkal, fejlesztéssel együtt!
Mert így indul egy normális hazai ipar/hadi-ipar fejlesztés, nem döntéshozatali jog nélküli tulajdonvásárlásokkal, és milliárdos ingyen-telkekkel, hogy adhassunk hozzás harmad-német-áron betanított munkást és milliárdokért kitanított, gyorsan elvihető szürkeállományt, ami majd legyártja a csilliárd-milliárdért megvehető nano-mennyiségű haditechnikát a részünkre.
Ha ismernéd a RÁBA termék palettáját,ilyet nem írtál volna. Egyébként ami a 8x8 vs gumiheveder eszmecserét illeti,az üzletpolitikai részébe most nem szeretnék belefolyni. Csak mint puszta információt szeretném megosztani az alábbi infókat.
Szóval a felvetéseddel nyitott kapukat döngetsz,mert a Rába fejlesztett 1999-ben és még gyárt is a mai napig gumihevederes futóművet szőröstül bőröstül, amit világ szabadalommal véd,méghozzá a John Deer legnagyobb teljesítményű traktor sorozatához (scraper).
Egyébként a DJ azért szeretett volna egy gumihevederest,mert indoklásuk szerint jobb a terepjáró képességük,és kisebb a fogyasztás is. És ugye egy ilyen patinás cég szavait,tapasztalatait miért vonnánk kétségbe. Van itt kérem szakítószilárdság... ;)
Íme :
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Ezt a munkagépet a RÁBA egy APC modullal átalakítva, török/egyéb/LEGO-zott toronnyal, hazai BDD-vel le tudná gyártani ezer körüli nagyságrendben --"kis" exporttal kiegészítve a saját darabszámot--.

...akár Diesel-elektromos(+akku)-hibridként.

A billenő helyére többféle --rakétatüzér/155 mm/drón-bázis/operátor modul/...-- felépítménnyel.
8x8-nál sokkal egyszerűbb gépészet --ami megfizethetőt jelent!!!--, és a 10x10 terepjáró-képességével!!!


Három kérdésem azért lenne az elképzeléshez:

1, Török torony? Pont te szoktad mondani, hogy minél több részt mi fejlesszünk, használjuk azt, amink van! Miért hagynád le a most fejlesztett embernélküli tornyunkat? Ez most első hallásra 100%-ban úgy hangzott, hogy csak azért nem jó valami, mert RM. Akkor hagyjuk veszni! Importáljunk Törökországból! Vagy vásároljuk meg a licencet és fizessünk "termék adót"! Csak ne használjuk azt a korszerű tornyot, ami fele részt az állam tulajdona lesz, mert meggazdagszik belőle az RM? (Szólj, ha csak félre értettem a szavaidat, de az utóbbi időben minden hsz-edben azzal érvelsz, hogy ejtenünk kellene a már berakott pénzünket, csak hogy a német ne legyen boldog. Amit egy 85%-os adósság szint mellett nem hiszem, hogy megengedhet magának az ország. Jelen helyzetben egy RÁBA fejlesztésnél is komoly megfontolás tárgyává tenném, hogy mit tudunk a másik vegyesvállalatból átvenni, mint "kéznél lévő megoldás".)

2, Amit még érteni vélek, te ezzel visszakanyarodnál a ne legyen csúcskategória, mert az túl drága irányhoz. Az általad felvázolt paraméterek messze alul múlják az eddig beszerzett eszközök színvonalát. Aktív védelmet nem raknál, vagyis olcsón kijönne az 1000 darab, de úgy lángolnának, mink a fáklya a csatamezőn, ahol mostanában minden bokorban virít egy RPG. Az integrált vezetés irányítási rendszert sem említetted kritériumként, ezt erősíti a török torony szerepe is, ha jól értem. A jármű nem lenne része a digitális katona programnak. Pedig ez utóbbi is nem külföldi tech transzfer lenne, hanem Zala egyik fő profilja. Oké, egy ilyen munka elvégzése megint csak megjelenne az árban. A papíron jobban mutat egy olcsóbb gép az összehasonlításnál, ha csak a főfegyverzet rubrikát, páncélvastagságot kell megadni. Nekem meggyőződésem, hogy bár rádión keresztül idővel minden megbeszélhető, a jelenlegi modernizációs programunk egyik kiemelt eredményjavulása a hatékonyabb kommunikáció lesz, ami a csatatéren emberéletekben lesz majd mérhető.

3, Melyik piacra szánnád exportra? Örülök, hogy megjelent ez is, hiszen export lehetősége nélkül tényleg csak a lengyel és a román modell maradna. (Lengyelek azért jó paraméterek alapján fejlesztenek maguknak, a románok tudatosan alacsony technológiai szinten.) Ez csak elvi lehetőség, amikor elkészülünk vele, akkor majd meglátjuk vagy vannak konkrét elképzelések, amiknek az igényeit az elején figyelembe vetted?


Ha csak kisiklattam a témát és nem egy konkrét típust "építünk" jelenleg, csupán a féllánctalpas, gumihevederes, 6*6-s verziókat próbáljuk összehasonlítani, akkor elnézést kérek. Csak elkezdted összelegózni a török toronytól kezdve a hibrid meghajtásig, 66%-ban úgy tűnt a hsz, hogy egy konkrét típust építünk, 34%-ban pedig úgy, hogy gyors ecsetvonásokkal felfestünk egy komplexebb képet, de megmaradunk a futómű kitárgyalásánál a többi résznél csak érintőleges példák felsorolásával. Nem tudtam eldönteni, hogy pontosan melyikről van szó.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 735
72 128
113
Semmi gond.





Én két meghajtott tengelyt gondoltam/írtam, mint ez a munkagép a meghajtott és kormányzott első tengellyel, és a hátsó dupla kerekekből az egyik tengelyt meghajtva:

1316082371_perepil-02.jpg



Ezt a munkagépet a RÁBA egy APC modullal átalakítva, török/egyéb/LEGO-zott toronnyal, hazai BDD-vel le tudná gyártani ezer körüli nagyságrendben --"kis" exporttal kiegészítve a saját darabszámot--.

...akár Diesel-elektromos(+akku)-hibridként.

A billenő helyére többféle --rakétatüzér/155 mm/drón-bázis/operátor modul/...-- felépítménnyel.
8x8-nál sokkal egyszerűbb gépészet --ami megfizethetőt jelent!!!--, és a 10x10 terepjáró-képességével!!!
Mind a két hátsó tengely hajtott ennél. Ha csak az egyik lenne, mivel nem fogaskerék a meghajtókerék, az elforoghatna a hevederen belül kellően sáros közegben a többi ellenállása, vagy egy belekerült akadály miatt. Továbbra sincs előnyben egy fogas meghajtókerékkel, lánccal/gumihevederrel szerelt járművel szemben. Továbbra sincs előnyben egy kerekes, közúton gyorsan haladni képes járművel szemben. Ha ugyanezt átállítod hátul rendesen láncosra, akkor kapsz egy láncos gépet, amin van két felesleges kerék, mert attól még egy láncos menettempójára lesz képes.

Teherautó alvázas. Bármelyik teherautó lehet emelőhorgos, lehet rá apc modult emelni. Ha nem viszed a harc közelébe a katonákat jó is. De akkor felesleges a keréken kívül bonyolítani a helyzetet. Ha a harctérig akarod vinni őket, akkor páncélozott modul kell, de akkor már a sofőröknek sem ártana egy páncélozott fülke, a hasára terelőlemezek IED miatt. Ettől máris csökken a teherautóalváz miatt a hasmagasság.

De gondold csak el, ahogy egy lapátnyi vasúti zúzottkő kerül bele ebben a kivitelben és kezdi el darálni az abroncsokat és a hevedert. Nem nagyon láthatsz reklámvideót erről, amiben sziklásabb környezetben menne. Arra a cég a fullra nagy lufikerekű gépeit gondolja:
HPIM6422.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 809
17 619
113
Amikor együttműködött a Rheinmetall -lal egy 8x8 -as jármű tervezésében, és nagyon izgatott a jövő miatt, de még Törökországban is csak 3 magáncég van a piacon.

trollge.gif

Nem örülök az RM-es magyar 8x8-nak, szerintem azt a pénzt is inkább további Lynx-ekre meg Leo-kra kéne költeni.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Vlad

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 809
17 619
113
Az FNSS török társaság, többségi török részvényekkel. Az importált alkatrészeket minden termékben használják, mivel - amint azt a fenti megjegyzések is említik - a vásárlók általában külföldiek. Hazai Tumosan motorokat használnak a Parsban, amelyet az FNSS szállít a török hadseregnek, a BMC pedig saját motorral kínálja. Hasonlóképpen még a Ford Otosan, az Otokar másik leányvállalata is rendelkezik saját motorral, a probléma nem a Caatsa vagy bármely más embargó. Az autóiparban soha nincs embargó, kivéve a Német Kongresszust - MTU, de a végfelhasználó összezavarja a dolgokat. Arra a kérdésre, hogy miért gyártanak ennyi különböző járművet, e vállalatok egyike sem áll kapcsolatban az SSB -vel vagy más állami intézményekkel, vagyis nem kérdezik meg a kormányt a termék gyártásakor.
Szeretné azt a BMC motort, amelyet először hallott a Gidranban vagy a Cumminsban? Az SSB talán előre gondolkodik, és a BMC -t választja, de ennek nincs sok értelme magyar vagy más végfelhasználó számára.

A PARS 6x6-nak vagy valami hasonló járműnek örülnék a Magyar Honvédség állományában, de annál komplexebb jármű szerintem pénzkidobás lenne.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 168
130 490
113
Valaki röviden elmondaná miért kell nekünk 8x8 APC, ha van Lynx-ünk, könnyebb csapatszállítónak meg a Gidrán?
Milyen alakulat igényel mindenképpen 8x8 APC-t?
A gidrán nem csapatszállítónak van rendszeresítve és nem a BTR váltótípusa. A gidrán nem harcjármű és kiegészítő szerepkörökre lett véve pl. vegyisugár felderítő, tüzér felderítő, Vegyi mentesítő stb. (most geci leszek, olvass vissza végre)
Magyarán a közepes dandár alapjárműve lesz a kerekes ami a BTR-rt váltja.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 916
14 731
113
A gidrán nem csapatszállítónak van rendszeresítve és nem a BTR váltótípusa. A gidrán nem harcjármű és kiegészítő szerepkörökre lett véve pl. vegyisugár felderítő, tüzér felderítő, Vegyi mentesítő stb. (most geci leszek, olvass vissza végre)
Magyarán a közepes dandár alapjárműve lesz a kerekes ami a BTR-rt váltja.
Mindezt értem, csak mi az indok, hogy 300 darabot veszünk belőle?