Az az igazság, hogy ez egy elég kézenfekvő dolog lenne. Ugyanis az Mk3-nak az a lényege, hogy az ÖSSZES Tiger azonos platformra kerüljön.
Elvileg a franciák, spanyolok, és a németek biztosan upgrade-elik a gépeiket. Az ausztráloknál ugyebár a 22 gépnek nagyjából reszeltek. Ugyanakkor azokban tényleg elég sok kirepülhető óra van.
A három alap országnak összesen 144db gépe van, amiknek az átépítése azért elég komoly meló lesz. Szerintem az lenne a legkézenfekvőbb megoldás, ha 1 helyen csinálnák az összes gépet. Nem vagyok benne biztos, hogy erre az Airbus Helicopters bármelyik gyára rendelkezik szabad kapacitásokkal. A franciáknál ugye most indult be a H160M gyártása. A németeknél orba-szájba tolják ki a 135/145-ös család gépeit, meg mellette megy a karbantartás. A spanyoloknál nincs gyáruk, de szerintem oda egy ideig nem is nagyon fognak eröltetni...
És, hogy mi lenne a gyárral az Mk3-as meló után? Hát egyrészt csinálhatná tovább a karbantartást, másrészt ha lezárul az a munka, és a románok továbbra is csak szórakoznak velük, akkor egyszerűen áthozzák a H215 típust ide.
@kamm : Az Airbust egy újabb gyárral csak azért nem zárnám ki, mert "újabb" beruházásokról beszélt Maróth. Az Audi gyárbővítése is helyileg a régi helyen, de már egy teljesen új beruházásként kezelte mindenki.
Szóval, ez is lehet egy alternatíva.
a
@Harci fecske által felvetett Bell-t nem gondolnám komoly lehetőségnek, ugyanis nagyon meg lennék lepve, ha mi Viper-t, vagy Venomot vennénk. Ráadásul Európában nem is nagyon van másnál. Talán csak a cseheknél lesz valaha. Sokkal kézenfekvőbb lenne hozzájuk vinni egy ilyen központot.
Furcsa ez a Maróth interjú különben, mert Ő elsődlegesen tényleg a hadiiparhoz kapcsolódó dolgokkal foglalkozik. Ugyanakkor egy "kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk." Ami nekem azt sugallja, hogy nem a gyulai gyár szerű alkatrészbeszállításról lehet szó, hanem konkrétan helikopter gyártásról, és összeszerelésről.
Bár az orosz vonal is elég jól beleillene a képbe, azonban egyrészt az kizárólag civil piacra gyártana (ITM felségterület) másrészt az embargo eléggé nyögvenyelőssé tenné mind az értékesítést, mind a gyártást (alkatrészmozgás). Szóval ez bár már be volt jelentve, mégsem gondolom, hogy erre gondolt volna Maróth. Annál is inkább, mert az MH nem nagyon fog ilyen gépet venni, de az általános érdeklődés sem valami hatalmas.
A Leonardo-t is kizárnám a helikopteres fronton, ugyanis ők nagyon összebútoroztak a lengyelekkel. Ha kelet-európai gyártást akarnának, annál jobb hely nem lenne nekik.
Az interjú másik részével kapcsolatban viszont nem biztos, hogy elvetném az olaszokat - azaz a drón kérdésben. Ugyanis a Leonardo most lett kész a Falco Xplorer-rel, ami egy Raeper koppintás, ugyanakkor lehetséges, hogy mondjuk első megrendelőként (még senki nem rendelt ilyet, idén januárban szállt fel először), megkaphatnánk a gyártást. A Leonardonak a bugi - szerintem - inkább a fedélzeti elektronikai és felderítő rendszerekben van. Szóval ha le is passzolná a gyártást, az berendezésekkel azért elég szépen kereshetne a dolgon.
A Leonardonak különben egy elég komplett drón portfoliója van, és egy komoly adókedvezménnyel talán rávehetők lennének az idetelepítésre.
A másik lehetőség, drón ügyben az az EuroDrone lehetne, de az annyira új még, és annyira fejlesztés alatt áll, hogy ott majd csak 2025 után várható belőle valami is. Meg az különben egy hodály. Nekünk olyanból értelmetlen is lenne akár 1 is.
A török drónokat már korábban említettem, hogy miért nem lesznek azok nálunk gyártva. Pláne úgy nem, hogy az ukránokkkal már összebútoroztak (itt most csak a gazdasági részét nézve).
Következő lehetőség: A Bell anyacége a Textron gyárt UAV-kat, azonban elsősorban csak felderítő drónokat. Bár tényleg pöpec dolgokat tudnak, de nem felfegyverezhetőek. Mondjuk ebben az esetben meglehetne a fejlesztési lehetőség is, azonban nem gondolom, hogy nálunk kezdenének sárkányt farigcsálni...
És akkor ott vannak az Izraeliek. Na ők aztán - ha megfizetjük - gyakorlatilag minden techtranszferrel együtt átadják a gyártási lehetőséget, (Pl. román gyár).
Gyakorlatilag a teljes spektrumban el tudom őket képzelni, mint licence átadót. Szerintem ők a Jolly Joker a UAV szállítók társaságában.
Ez a dón ügy egy elég nagy katyvasz, ember legyen a talpán, aki meg merné mondani mire gondolt Maróth az interjú alatt.
Míg a drónoknál a típusok, gyártók tobzódása nehezíti a totózást, addig a helikopterek esetén inkább fordítva. Kevés szereplő van, és viszonylag leosztott piacok.
NAGGGGYYON kíváncsi leszek a gyártókra és típusokra...