Magazinok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 336
113
Megjelent a Regiment 2021/01 száma.

borito_2101.jpg


A 2020/01 tartalomjegyzéke

Teljes cikk a honlapon:
Féllánctalpasok - Az Sd.Kfz. 251-es variációk
 
  • Tetszik
Reactions: enzo and fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 336
113

Megjelent a HADTUDOMÁNY 2020/4-es száma.


Nem érhető el leírás a fényképhez. Lehet, hogy egy kép erről: , szöveg, amely így szól: „ΚΑΤΟΝΑΙ MŰSZAKI TUDOMÁNYOK Szabolcsi Róbert Multirotoros pilóta nélküli légijárművek háromdimenziós repulési pályáinak számítógépes ervezése és szimulációja .......... 133 VÉDELEMGAZDASÁG Szakács Zoltán A többműszakos munkarend következményei katonai szolgálat során és kezelési lehetőségeik A TÁRSASÁG HÍREI Prof. dr. Simon Sándor altábornagy, Hadtudomány szerkesztÅbizottságának első elnöke (1929-20 (M. Szabó Miklós) ........ 173 Az MHTT 2020. évi Tanárky Sándor-díjasa Krajnc Zoltán 176 SZEMLE Hausner Gábor Németh András (szerk.): Zrínyi-Újvár. Egy századi védelmi rendszer oszmán hódoltság határán (Szenes Zoltán) Hal Brands: Amerika nagystratégiája Közlési feltételek 178 Trump-korszakban (Nyírán Tamás) 181 184 2 HADTUDOMÁNY 2020/4.”



Cikkajánló:

Sticz László – Seprõdi-Kiss Árpád

A Magyar Honvédség képességfejlesztése, egy korszerű haderő megteremtése

"Jelen cikk célja, hogy a nyilvánosság által sokszor csak a beszerzések kapcsán említett Zrínyi Haderõfejlesztési és Honvédelmi Program képességfejlesztési elemeit bemutassa, és betekintést nyújtson a Magyar Honvédség modernizációjának hátterébe, elemeibe és folyamatába. A stratégiai környezetet és a Zrínyi Program hadtudományos alapjait bemutató bevezetést követõen áttekinti a Magyar Honvédség által alkalmazott képességalapú tervezési módszer sajátosságait, a haderõ fejlesztéssel együtt járó struktúraváltás elemeit, illetve a konkrét haderõnemi fejlesztéseket is..."
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 336
113
Megjelent a Honvédségi Szemle 2021/03 száma.

cover_issue_74_hu_HU.jpg



Cikkajánló:

Modernizáció és innováció (2.): A megnövekedett sebességű haditechnikai kutatás-fejlesztés erősödő szerepe a modern katonai stratégiában egy amerikai példa alapján

A NATO válasza a hibrid fenyegetésre

Az erők megóvása napjaink műveleti környezetében

Az önkéntes tartalékosok a különleges jogrendben

A szövetséges haderők lovassági alakulatainak szervezete és feladatai a 21. században

Küldetésorientált vezetés: a szemléletváltás mint a hatékonyság záloga

A magyar ifjúság generációs sajátosságai és a biztonsághoz való viszonyulása

Az alvás és a katonai szolgálat

Hozzászólás „A Magyar Honvédség szárazföldi haderőnemének jövője a nemzeti tisztképzés modernizációjának tükrében” című tanulmányhoz
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
T

Törölt tag 467

Guest
A tescoban meg mindig az elozo haditechnikat aruljak, pedig van mar uj. Mas is tapasztalta ezt az anomaliat?
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 487
93
Megjelent a Flight International WORLD AIR FORCES 2021 katalógusa:

WORLD AIR FORCES 2021

Sajnos utoljára 2009-ben próbált megfelelni a valóságnak, majd visszatért a "keleti technika = sok" hozzáálláshoz. Így a keleti technikákat használó légierők felsorolásában, szinte mindenhol van több kevesebb ordas nagy hiba.

Csak szemezgetve az első pár oldalról:
  • Algéria – MiG-29 és Szu-24 darabszámok totál rosszak, az ezredforduló körül találgatott mennyiségeket tartalmazzák, de azóta eltelt húsz, információkban gazdag év.
  • Angolában szerintük 2021-ben aktív típusok:
  • MiG-21-es aktív: a kilencvenes években kivonták
  • Szu-25-ös aktív: a kilencvenes években kivonták
  • Szu-22-es aktív: a tízes évek közepén kivonták
  • MiG-23-as aktív: 2018 körül kivonták
  • stb
  • Azerbajdzsán: szerintük 2021-ben aktív a húsz éve leállított MiG-21-es és totál alábecsült a Szu-25-ösök száma
  • Belorusz: totál rossz mennyiségek
  • Kína: totál rossz mennyiségek
  • Kongó: több mint húsz éve leállított MiG-23, mint aktív
  • Kuba, szerintük aktívak a közel 15 éve leállított MiG-29-esek, és a kb. 4 éve leállított MiG-23-asok
  • és folytathatnám
Így ezek forrásként továbbra is használhatatlanok! De sajnos mégis sokan használják referenciaanyagként. :mad:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 336
113
Megjelent a Flight International WORLD AIR FORCES 2021 katalógusa:

WORLD AIR FORCES 2021

Sajnos utoljára 2009-ben próbált megfelelni a valóságnak, majd visszatért a "keleti technika = sok" hozzáálláshoz. Így a keleti technikákat használó légierők felsorolásában, szinte mindenhol van több kevesebb ordas nagy hiba.

Csak szemezgetve az első pár oldalról:
  • Algéria – MiG-29 és Szu-24 darabszámok totál rosszak, az ezredforduló körül találgatott mennyiségeket tartalmazzák, de azóta eltelt húsz, információkban gazdag év.
  • Angolában szerintük 2021-ben aktív típusok:
  • MiG-21-es aktív: a kilencvenes években kivonták
  • Szu-25-ös aktív: a kilencvenes években kivonták
  • Szu-22-es aktív: a tízes évek közepén kivonták
  • MiG-23-as aktív: 2018 körül kivonták
  • stb
  • Azerbajdzsán: szerintük 2021-ben aktív a húsz éve leállított MiG-21-es és totál alábecsült a Szu-25-ösök száma
  • Belorusz: totál rossz mennyiségek
  • Kína: totál rossz mennyiségek
  • Kongó: több mint húsz éve leállított MiG-23, mint aktív
  • Kuba, szerintük aktívak a közel 15 éve leállított MiG-29-esek, és a kb. 4 éve leállított MiG-23-asok
  • és folytathatnám
Így ezek forrásként továbbra is használhatatlanok! De sajnos mégis sokan használják referenciaanyagként. :mad:

A helyes darabszámokat honnan tudhatjuk meg?
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 487
93
A helyes darabszámokat honnan tudhatjuk meg?
Meg kell válogatni a szerzőt! Tudom ajánlani a bolgár Alexander Mladenov, a holland Jeroen Nijmeijer, a belga Hugo Mambour, a német Andreas Rupprecht, szlovákiai Milos Sipos vagy az iráni Babak Taghvaee és még sorolhatnám, kutatásait.

De itt a HTKA-n is többen a írnak a keleti technikákról anyagokat. (Hagyne soroljam, mert kifelejtek még valakit). Pl. itt az elmúlt bő két év saját publikálása, az akár "darabszámok" témában:

Orosz 689. Gárda alakulat alapváltozatú Szu-27-esei napjainkban:
https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-szu-27-30-33-35-flanker.125/post-585864

Utolsó orosz alapváltozatú Szu-27-es ezred:
https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-szu-27-30-33-35-flanker.125/post-586303

A MiG-23-as típus ipari háttere - első rész:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-738893
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-738894

A MiG-23-as típus ipari háttere - második rész:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-739891
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-739893

A MiG-23-as típus ipari háttere - harmadik rész:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-740332

Kubai MiG-23-asok:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-795304

Kubai MiG-29-esek:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-29-35-fulcrum.129/page-134

Orosz MiG-29-esk:
https://forum.htka.hu/threads/hun-mikojan-gurevics-mig-29-fulcrum.201/post-33923

Angolai MiG-23-asok:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-796064

Azeri Mi-24-es harcihelikopterek 2020-ban:
https://forum.htka.hu/posts/754697/

Azeri Mig-29-esek gyáriszámai:
https://forum.htka.hu/posts/752247/

A kilencvenes évek elején Azerbajdzsánból kinont szovjet nagysebességű repülőalakulatok:
https://forum.htka.hu/posts/753823/

Azeri Szu-24-esek:
https://forum.htka.hu/threads/kaukazus.1506/post-753765

Azeri Szu-25-ök:
https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-szu-25-28-39-frogfoot.225/post-755126

Jemen AF:
https://forum.htka.hu/threads/jemen.1783/post-819880

Szu-22 Export:
https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-szu-17-20-22-fitter.579/post-810021

Tanzánia MiG-21-es:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-878856

J-7 kínai MiG-21 sztori:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-878775

Chengdu J-7IIA sztori
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-879037

Chengdu F-7M Airguard sztori
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-879670

Pakisztán AF 1993
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-866338

Chengdu J-7IIH sztori
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-883768
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-884273

Kínai Légierő 1985 körül:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-887960

Jugoszláv MiG-21-esek:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-898377

Hogy legyen darabszámok hibás adataira is két példa:
  • Amikor a Flight Global azt mondja, hogy People’s Liberation Army Naval Air Force 34 db JH-7 használ. Míg mi tudjuk, hogy öt ezred használja itt, ezredenként 20-24 bombázóval, ami 100-120 db JH-7-es támadógép minimum, akkor kimondhatjuk, hogy a 34 db totál rossz adat.
  • Vagy amikor amikor például az algériai Szu-24-esek/MiG-29-esek leszállított mennyiségét, az ezredfordulón még az ENSZ fegyverzet ellenőrző biztoságnak töredelmesen bevallották, ráadásul ezek megegyeznek a publikált gyári és oldalszámokkal is. Míg itt a Flight Globalnál leírják változatlanul, azt amit a TopGun-ban is olvastam húsz éve, figyelembe nem véve az elmúlt két évtized publikációit, adatait.
A lényeg: nem javaslom a használatát!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 826
82 336
113
Meg kell válogatni a szerzőt! Tudom ajánlani a bolgár Alexander Mladenov, a holland Jeroen Nijmeijer, a belga Hugo Mambour, a német Andreas Rupprecht, szlovákiai Milos Sipos vagy az iráni Babak Taghvaee és még sorolhatnám, kutatásait.

De itt a HTKA-n is többen a írnak a keleti technikákról anyagokat. (Hagyne soroljam, mert kifelejtek még valakit). Pl. itt az elmúlt bő két év saját publikálása, az akár "darabszámok" témában:

Orosz 689. Gárda alakulat alapváltozatú Szu-27-esei napjainkban:
https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-szu-27-30-33-35-flanker.125/post-585864

Utolsó orosz alapváltozatú Szu-27-es ezred:
https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-szu-27-30-33-35-flanker.125/post-586303

A MiG-23-as típus ipari háttere - első rész:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-738893
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-738894

A MiG-23-as típus ipari háttere - második rész:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-739891
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-739893

A MiG-23-as típus ipari háttere - harmadik rész:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-740332

Kubai MiG-23-asok:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-795304

Kubai MiG-29-esek:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-29-35-fulcrum.129/page-134

Orosz MiG-29-esk:
https://forum.htka.hu/threads/hun-mikojan-gurevics-mig-29-fulcrum.201/post-33923

Angolai MiG-23-asok:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-flogger.461/post-796064

Azeri Mi-24-es harcihelikopterek 2020-ban:
https://forum.htka.hu/posts/754697/

Azeri Mig-29-esek gyáriszámai:
https://forum.htka.hu/posts/752247/

A kilencvenes évek elején Azerbajdzsánból kinont szovjet nagysebességű repülőalakulatok:
https://forum.htka.hu/posts/753823/

Azeri Szu-24-esek:
https://forum.htka.hu/threads/kaukazus.1506/post-753765

Azeri Szu-25-ök:
https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-szu-25-28-39-frogfoot.225/post-755126

Jemen AF:
https://forum.htka.hu/threads/jemen.1783/post-819880

Szu-22 Export:
https://forum.htka.hu/threads/szuhoj-szu-17-20-22-fitter.579/post-810021

Tanzánia MiG-21-es:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-878856

J-7 kínai MiG-21 sztori:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-878775

Chengdu J-7IIA sztori
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-879037

Chengdu F-7M Airguard sztori
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-879670

Pakisztán AF 1993
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-866338

Chengdu J-7IIH sztori
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-883768
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-884273

Kínai Légierő 1985 körül:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-887960

Jugoszláv MiG-21-esek:
https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-21-fishbed-csengdu-j-7-f-7.178/post-898377

Hogy legyen darabszámok hibás adataira is két példa:
  • Amikor a Flight Global azt mondja, hogy People’s Liberation Army Naval Air Force 34 db JH-7 használ. Míg mi tudjuk, hogy öt ezred használja itt, ezredenként 20-24 bombázóval, ami 100-120 db JH-7-es támadógép minimum, akkor kimondhatjuk, hogy a 34 db totál rossz adat.
  • Vagy amikor amikor például az algériai Szu-24-esek/MiG-29-esek leszállított mennyiségét, az ezredfordulón még az ENSZ fegyverzet ellenőrző biztoságnak töredelmesen bevallották, ráadásul ezek megegyeznek a publikált gyári és oldalszámokkal is. Míg itt a Flight Globalnál leírják változatlanul, azt amit a TopGun-ban is olvastam húsz éve, figyelembe nem véve az elmúlt két évtized publikációit, adatait.
A lényeg: nem javaslom a használatát!
Honnan tudod eldönteni hogy amit X ír az igaz, amit Y az meg nem?
Ez nem olyan mint nálunk a Mi-24 kivonás 2012-ben? Vagy hogy a felújított Mi-24V-k már nem repülnek.... és az előző héten mégis repült az egyik. Pedig megbízható forrásnak gondolt emberek mondták.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 487
93
Honnan tudod eldönteni hogy amit X ír az igaz, amit Y az meg nem?
Ez nem olyan mint nálunk a Mi-24 kivonás 2012-ben? Vagy hogy a felújított Mi-24V-k már nem repülnek.... és az előző héten mégis repült az egyik. Pedig megbízható forrásnak gondolt emberek mondták.
Ha valaki leírja az a darabszámot, hogy pl. 42, az valóban nem sokat jelent. Viszont, amennyiben érdekel az adott ország, adott típusa, akkor többek között az alábbi forrásokat szoktam átnézni:
  • Gyáriszámok – Ez a legtöbbet eláruló adat. Pontos darabszámok és szállítási idők szűrhetőek le belőle. Ha egy gépet a nyolcvanas években gyártottak, akkor hibás a publikált hetvenes évekbeli szállítási dátuma.
  • Fotók, videók és oldalszámok – amennyiben nincs, vagy kevés a gyáriszámunk, akkor a fotók és az összegyűjtött oldalszámok is beszédesek. Ha van 38 db. azeri Szu-25-ösről fotód, akkor a 12 darabos darabszám biztosan rossz adat. (Vannak oldalszám átsorszámozások, de ez ritka és általában nyoma van.)
  • A fent említett írók kutatásai- célszerűen nem könyvből, mert ahhoz anyagi érdekük fűződik, így a hibák beismerése nehezen megy. Inkább a szakfórumokon felvéve a kapcsolatot.
  • Alakulatok és azonosítóik. Ahogy a kínai haditengerészeti 34 db JH-7-os flottánál írtam. Míg mi tudjuk, hogy öt ezred használja itt, ezredenként 20-24 bombázóval, ami 100-120 db JH-7-es támadógép minimum, akkor kimondhatjuk, hogy a 34 db totál rossz adat.
  • Műholdképek – ez a legkevésbő megbízható adat, de beszédes, amikor az ember végig nézi 2003-tól az adott repülőtérről készült fotókat. Ha 12 gépet szállítottak hivatalosan, de 16 áll a reptéren évtizedekig, az is érdekes adat.
  • ENSZ fegyverzettcsökkentési dokumentumok – ezek a kliencvenes évek végén és a kétezres években voltak közel hitelesen leadva. A tízes évek eleje óta meredeken csökken a valóságtartalmuk

Ha ezt az hat forrást egymással szembe állítjuk, akkor az jó eséllyel kiderül, hogy mi a hibás adat. Sajnos a keleti technikák esetén pontos darabszám nem lesz, de a fenti források ütköztetésével jobban közelíteni lehet hozzá.
 
T

Törölt tag 467

Guest
Teljes tisztelettel Uraim, hol lehet ezt a számot megkapni?

Égek a vágytól, hogy kiadhassam rá a pénzt. Köszönöm a segítséget!