Ezt nem mondtam volna. Az ergonómia nem arról szól, hogy a katona jól érezze magát - hanem, hogy nőjön a harcértéke!
Komolyan, szedd ki a kocsidból az ülést, tegyél a helyére egy felborított vödröt, tekerd le az ablakot hogy bejöjjön a menetszél és a kipufogót is szedd le, hadd szóljon. Na majd akkor rájössz, mi a fontossága az ergonómiának egy járműben, nemhogy egy harceszközben. Ha a létfenntratásoddal foglalkozol, csökken a figyelmed kifelé, vagyis a feladatra. jelentősen.
Az ergonómia nem a kényelemről szól, hanem, hogy a katona minél zavartalanabbul koncentrálhasson a feladatára, hogy ne a saját kényelmetlensége vonja el a figyelmét. Mérhető hatása van a tevékenyégére.
Ültem T-72-ben, semmi különösebb gond nem volt az ergonómával. A célnak megfelelő. Ja és ülés is van benne. Ez nem Grand Tourer, beülsz és vezeted, legfeljebb néhány tucat kilométert, órát egy nap, erre találták ki, nyilván persze ki van centizve a hely, és teljes más mint az automata töltővel nem rendelkező harckocsik, ahol azért van hely mert az szükséges a lőszer mozgatásához és töltéséhez.
Ez a “jajj de az ergonómia” egy gumi érv, ami nehezen számszerűsíthető vagy igazolható, és általában akkor nyögik be, amikor nagyon nem tudnak belekötni az adott harceszközben. Lásd amikor a fotelszarkértők kézifegyvdrek kapcsán jobb híján rákezdenek a szokásos “jajj de nem alakíthatztó át bal-jobb kezes használatra”, “hát nincs vele gond, az tény, de ergonómialiag elavult”. Ez konkrét kezelési hátrányt okozó tényező nélkül egy nulla érv az én szememben.