Néhol kérdésessé vált a szeptemberi iskolakezdés.
index.hu
Csudálatos.
És egyik kormány sem tett semmit kb. az elmúlt 30 évben ennek megállítására...
Technológiai alapú társadalomban élünk, de a heti 5 tesi és minden más fontosabb, de a természettudományos oktatás kb. romokban lesz már csak lassan...
Sajnos a tanári fizetés soha nem lesz versenyképes a multik, meg úgy általában a mérnöki fizetésekkel. Még egy humán érdeklődésűnek elég szűk a mozgástere, pláne piaci alapú cégek irányába, addig a reál beállítottságúaknak sokkal nagyobb mozgástere van. Lehet emelni mondjuk a fizetéseket, de az se reális, hogy teszem azt a jelenlegi két és félszeresére emeljék az ilyen szakos tanárok bérét, hogy egyáltalán versenyképes legyen e téren; de önmagában még az se biztos, hogy csak az ugyan akkora fizetéstől lenne versenyképes.
Valóban lehetne emelni 1-1 órákkal a reál tárgyak óraszámát, de valóban vonzóbb lenne a dolog, ha -legyünk szélsőségesek- akár heti 5 órával is több természetismereti tárgy lenne? És ennek meg kellene oszlania a matematika, fizika, kémia, biológia és ha idevesszük, akkor földrajz között; tehát 1-1 tantárgyra elég kevés idő jutna.
A másik oldala, hogy azt látom, hogy ez a -egyesek által talán jogosan hígfos szinten értékelt- oktatás, a jelenlegi szinten is megfogják a gyerekeket. Meg a szülőket.
Olyan gyerekektől vártok csodát, akiknek sok esetben az általános iskola teljesítése is kihívás. Nem, nem azért, mert hülyék... de ebbe most ne menjünk bele.
Vagy olyan szülőktől várjátok el, hogy fejlessze, segítse, orientálja a gyereket, aki kétoldalas kérdőívet nem tud kitölteni, ahol olyan magas szintű kérdések vannak, mint telefonszám, elérhetőség stb... Vagy, hogy nem tud aláírni egy balesetvédelmi nyilatkozatot jól?
Persze, vagy egy 10-20%, akiből lehet számítani, de, hogy még ebből hányan tudnak eljutni akár a mérnök, akár a természeti tanár szakos tanári szak felé... az már egy elég alacsony szám.
Tehát ez a tudás és technológiai alapú társadalom elég szűk keresztmetszeten keresztül működik.
Persze az is megoldás lehet, hogy valaki elvégzi valamelyik tanárszakot, otthagyja a mérnöki állását és elmegy tanítani, ha már fáj -és joggal, hogy hová lesz a természettudományos oktatás.